U C H W A Ł A NR IX/72/2003
RADY MIEJSKIEJ W STRYKOWIE
z dnia 29 maja 2003 roku
w sprawie: uchwalenia Regulaminu Rady Miejskiej w Strykowie
Na podstawie art. 18 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz.1951 zmiany: Dz. U. z 2002 roku Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 214, poz.1806) oraz w związku z § 24 Statutu Gminy Stryków wprowadzonego w życie uchwałą Nr VI/47/2003 Rady Miejskiej w Strykowie z dnia 12 marca 2003 roku Rada Miejska w Strykowie uchwala, co następuje:
§ 2. Tracą moc uchwały:
1) Uchwała Nr XXI/140/2000 Rady Miejskiej w Strykowie z dnia 30 sierpnia 2000 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Rady Miejskiej w Strykowie,
2) Uchwała Nr XXXVII/288/2001 Rady Miejskiej w Strykowie z dnia 28 grudnia 2001 roku w sprawie zmian do Regulaminu Rady Miejskiej w Strykowie.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Strykowie.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicach informacyjnych Urzędu Miasta-Gminy Stryków.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Strykowie
Bogdan Walczak
Załącznik do Uchwały Nr IX/72/2003
Rady Miejskiej w Strykowie z dnia 29 maja 2003 roku
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin Rady Miejskiej w Strykowie zwanej dalej Radą określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej komisji.
§ 2. 1. Rada obraduje na sesjach. Do form jej działania należą posiedzenia komisji oraz indywidualna praca radnych,
2. Komisje Rady składają informację ze swej działalności na sesjach w wyznaczonych terminach.
ROZDZIAŁ II
1. Sesje Rady
§ 3. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy leżące w jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym i innych przepisach prawa.
§ 4. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę
potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
§ 5. 1. Przewodniczący Rady jest zobowiązany zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku przez co najmniej ¼ ustawowego składu Rady lub Burmistrza Miasta-Gminy Stryków.
2. Wniosek o zwołanie sesji powinien zawierać porządek obrad wraz z projektami
uchwał.
3. W przypadku nieobecności przewodniczącego sesję zwołuje wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący.
4. W przypadku niewyznaczenia przez przewodniczącego Rady wiceprzewodniczącego, sesję zwołuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
§ 6. 1. W ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia kadencji Rada uchwala ramowy
program działania na całą kadencję, określając w nim główne kierunki pracy i sposoby realizacji zadań Rady.
2. Ramowy program uwzględnia realizację postulatów wyborców i Strategię Rozwoju Gminy.
3. Rada w każdym czasie może dokonywać zmian i uzupełnień ramowego programu działania.
2. Przygotowanie sesji.
§ 7. 1. Przewodniczący zawiadamia pisemnie radnych , burmistrza, zastępcę burmistrza, sekretarza, skarbnika oraz przewodniczących jednostek pomocniczych gminy co najmniej 7 dni przed terminiem sesji o terminie, miejscu i godzinie jej rozpoczęcia, podając jednocześnie proponowany porządek obrad wraz z projektami uchwał i materiałami związanymi z przedmiotem obrad, za wyjątkiem sesji zwołanej w trybie § 5 pkt 1.
2. Zawiadomienie o sesji poświęconej uchwalaniu budżetu lub rozpatrywaniu sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się najpóżniej na 14 dni przed sesją.
3. Na wniosek burmistrza przewodniczący rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest burmistrz, a projekt wpłynął do rady co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem sesji.
§ 8. 1. Informację o zwołaniu sesji przewodniczący przesyła do przedstawicieli
jednostek ·samorządowych, przedstawicieli gminnych jednostek organizacyjnych, urzędów, przedsiębiorstw i zakładów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.
2. Informację o terminie i programie sesji umieszcza się na tablicy informacyjnej
w Urzędzie Miasta-Gminy Stryków.
3. Obradowanie na sesjach.
§ 9. 1. Sesje Rady są jawne.
2. Jawność sesji lub jej część zostaje wyłączona, jeżeli przedmiotem obrad są sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową.
3. Jawność sesji obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych w tym protokołów z posiedzeń Rady i komisji.
4. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
§ 10. Rada może obradować i podejmować uchwały tylko w obecności co najmniej połowy składu Rady chyba, że przepisy prawa stanowią inaczej.
§ 11. 1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego obrad formuły otwieram sesję Rady Miejskiej w Strykowie
2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności
prawomocność obrad, w przypadku braku wymaganej większości zamyka obrady wyznaczając w porozumieniu z radnymi nowy bądź przewidywany termin sesji.
W protokole odnotowuje się przyczyny, dla których sesja się nie odbyła.
§ 12. 1. Sesje otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady, a w razie jego
nieobecności jeden z wiceprzewodniczących.
2. Przewodniczący obrad wyznacza spośród radnych sekretarza obrad i powierza mu:
1) prowadzenie listy mówców,
2) obliczanie wyników głosowania jawnego,
3) sprawdzanie quorum,
4) wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.
§ 13. 1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący Rady stawia wniosek o przyjęcie porządku obrad.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w porządku obrad może wystąpić każdy radny , przewodniczący Rady oraz Burmistrz Miasta-Gminy .
3. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością
głosów ustawowego składu Rady.
4. Po ustaleniu porządku obrad Rada powołuje spośród radnych Komisję Uchwał
i Wniosków.
5. Rozpoczęcie i zakończenie prac Komisji Uchwał i Wniosków ogłasza przewodniczący obrad.
6. Zgłoszenia wniosku radny może dokonać ustnie lub na piśmie do Komisji Uchwał
i Wniosków.
§ 14. 1. Na początku obrad każdej sesji przewiduje się krótką informację przewodniczącego Rady o jego działalności w okresie od ostatniej sesji.
2. Radni zgłaszają interpelacje w istotnych sprawach dotyczących gminy.
Składając interpelacje, radni powinni formułować je jasno i zwięźle.
3. W zależności od charakteru spraw będących przedmiotem interpelacji, burmistrz lub wyznaczone przez niego osoby udzielają odpowiedzi na sesji lub na piśmie w terminie 14 dni.
4. Na wniosek radnego Rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację do porządku obrad sesji.
5. Burmistrz na początku sesji składa Radzie informację o ważniejszych działaniach od ostatniej sesji.
§ 15. 1. Przewodniczący obrad prowadzi obrady według uchwalonego porządku,
przy czym w uzasadnionych przypadkach może dokonywać zmian w kolejności realizacji poszczególnych jego punktów.
2. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
3. Przewodniczący obrad może postanowić o przyjęciu wystąpienia radnego nie wygłoszonego na sesji do protokołu sesji, informując o powyższym Radę.
4. W trakcie sesji przewodniczący obrad udziela głosu w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem są w szczególności sprawy:
1) stwierdzenia quorum,
2) zarządzenia przerwy,
3) zmiany porządku obrad,
4) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
5) odesłania projektu uchwały do komisji,
6) zamknięcia listy mówców,
7) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,
8) przeliczenia głosów,
9) reasumpcji głosowania,
10)sprawadzenia listy obecności.
5. Bezpośrednio po zgłoszeniu wniosku przewodniczący obrad zarządza głosowanie.
Rada rozstrzyga o formalnym wniosku zwykłą większością głosów.
§ 16. 1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad zgodnie z postanowieniami regulaminu.
2. W danej sprawie radny na posiedzeniu sesji może zabrać głos dwukrotnie.
3. Przewodniczący obrad może określić dopuszczalny czas wystąpień w rozpatrywanym punkcie porządku obrad.
4. Jeżeli mówca odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący obrad może przywołać mówcę do rzeczy lub odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.
5. Radnemu, któremu odebrano głos, przysługuje prawo odwołania się do Komisji Rewizyjnej celem wyrażenia opinii w zakresie zgodności z zapisami statutowo-regulaminowymi.
§ 17. 1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobom spoza Rady.
2. Przewodniczący obrad może nakazać opuszczenie przez osoby spoza Rady sali obrad, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad, bądź naruszają powagę sesji.
§ 18. 1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Jednakże na wniosek przewodniczącego Rady, burmistrza , klubu radnych lub ¼ radnych obecnych na sesji, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i wyznaczeniu innego terminu obrad.
2. Wyznaczenie innego terminu obrad może nastąpić ze względu na niemożność
rozpatrzenia całości spraw porządku obrad na jednym posiedzeniu, uzasadnione rozszerzenie porządku , potrzebę rozpatrzenia dodatkowych materiałów, dużą liczbę dyskutantów lub inne nieprzewidziane potrzeby uniemożliwiające Radzie właściwe rozstrzygnięcie spraw.
3. W przypadku stwierdzenia braku quorum, w trakcie posiedzenia
Przewodniczący obrad zamyka obrady i wyznacza nowy termin posiedzenia.
4. Fakt zamknięcia obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy z przyczyn nie- usprawiedliwionych opuścili obrady, co spowodowało ich zamknięcie ze względu na brak quorum, odnotowuje się w protokole.
§ 19. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący obrad kończy sesję wypowiadając formułę zamykam sesję Rady Miejskiej w Strykowie. Czas od otwarcia do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.
§ 20. Warunki organizacyjne niezbędne do prawidłowej pracy Rady na sesji, dotyczące miejsca obrad, bezpieczeństwa radnych i innych uczestników sesji zapewnia
burmistrz.
§ 21. 1. Z każdej sesji sporządzany jest protokół stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowania rozstrzygnięć.
Do protokołu dołącza się:
1) listę obecności radnych,
2) listę obecności zaproszonych osób spoza Rady,
3) podjęte przez Radę uchwały,
4) interpelacje i oświadczenia zgłoszone na piśmie,
5) protokół komisji uchwał i wniosków,
6) protokół komisji skrutacyjnej oraz karty z przeprowadzonego głosowania tajnego,
7) inne materiały będące przedmiotem obrad.
2. Protokół wykłada się do wglądu w biurze Rady oraz na każdej następnej sesji.
3. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu, o których uwzględnieniu rozstrzyga Rada.
4. Radni mogą wnosić uwagi do protokołu z obrad sesji.
5. Protokół podpisują wszystkie osoby, które przewodniczyły obradom w czasie sesji.
§ 22. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego, chyba iż ten będąc zawiadomiony, nie przybędzie na sesję i nie usprawiedliwi wcześniej swojej nieobecności.
4. Wspólne sesje
§ 23. 1. Rada Miejska może odbywać wspólne sesje z inną (innymi) radami.
2. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych rad.
3. Wspólną sesję prowadzi przewodniczący rady, na terenie której odbywają się obrady.
4. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej rady. Uchwały na wspólnej sesji podejmuje się w odrębnym głosowaniu radnych z każdej rady. Uchwały oraz protokół z obrad podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.
5. Do wspólnej sesji mają zastosowanie ogólne terminy i tryb przygotowania, zwołania
i przebiegu sesji.
5. Uchwały
§ 24. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach, podejmując uchwały.
Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.
§ 25. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w
obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba, że ustawa stanowi inaczej.
§ 26. 1 . Z inicjatywą uchwałodawczą mogą występować:
1) Komisje Rady,
2) Kluby radnych,
3) 1/4 ustawowego składu rady
4) Burmistrz
2. Z wnioskiem o podjęcie (wykonanie) inicjatywy uchwałodawczej w określonej sprawie do podmiotów wymienionych w ust. 1 mogą występować jednostki pomocnicze gminy.
3. Projekt uchwały wymaga stwierdzenia radcy prawnego, że uchwała została sporządzona zgodnie z prawem.
4. Projekt uchwały wniesiony przez burmistrza wymaga ponadto opinii merytorycznej komisji Rady ,
5. Projekt uchwały wniesiony przez komisje Rady, kluby radnych, lub ¼ ustawowego składu Rady przedstawia się burmistrzowi za pośrednictwem przewodniczącego Rady.
§ 27. 1. Projekt uchwały powinien określać:
1) datę i tytuł,
2) przedmiot uchwały,
3) podstawę prawną,
4) regulację sprawy będącej przedmiotem uchwał,
5) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
6) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
7) ustalenie terminu wejścia w życie uchwały,
8) sposób publikowania uchwały.
2. Uchwały numeruje się uwzględniając:
1) numer sesji,
2) kolejny numer uchwały,
3) rok podjęcia.
3. Uchwały podpisują prowadzący obrady.
4. Oryginał uchwał ewidencjonuje i przechowuje Referat Organizacyjny Urzędu Miasta-Gminy Stryków.
5. Uchwały przekazuje się właściwym jednostkom do wykonania.
§ 28 . 1.Przepisy gminne podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa
Łódzkiego oraz poprzez wywieszenie na tablicach informacyjnych Urzędu Miasta-Gminy Stryków.
2. Pozostałe uchwały Rady ogłaszane są poprzez wywieszenie na tablicach informacyjnych Urzędu Miasta-Gminy Stryków.
6. Tryb głosowania
§ 29. Głosowanie na sesjach jest jawne chyba, że obowiązek głosowania tajnego wynika z przepisów prawa.
§ 30. 1. Uchwały organów gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2. Stosownie do przepisów ustawy o samorządzie gminnym Rada podejmuje również uchwały:
1) bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
rady w głosowaniu tajnym. Uchwały te dotyczą:
a) wyboru i odwołania przewodniczącego Rady (art. 19 ust. 1 i 4 ustawy)
b) wyboru i odwołania wiceprzewodniczących Rady (art. 19 ust. 1 i 4 ustawy)
2) bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym.
Uchwały te dotyczą:
a) przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania burmistrza z przyczyny
nieudzielenia absolutorium (art. 28 a ust. 5)
3) większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady w głosowaniu imiennym.
Uchwały te dotyczą:
a) przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania burmistrza z przyczyny
innej niż nieudzielenie absolutorium (art. 28 b ust. 4)
4) bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady
w głosowaniu jawnym. Uchwały te dotyczą:
a) zobowiązań finansowych (art. 58 ust. 2 ustawy),
5) bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym.
Uchwały te dotyczą:
a) absolutorium ( art. 28 a ust. 2)
b) przyjęcia statutu związku międzygminnego i zmian statutu (art. 67 ust. 1
ustawy).
§ 31. 1. Zwykła większość głosów występuje wtedy, gdy za opowiedziała się przynajmniej 1 osoba więcej niż przeciwko
2. Bezwzględna większość głosów ustawowego składu Rady oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.
3. Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów tzn. głosów przeciwnych i wstrzymujących się.
§ 32. 1.Radny obecny na sali ma obowiązek czynnego brania udziału w głosowaniu.
2. Fakt nie wzięcia udziału w głosowaniu przez radnego odnotowuje się w protokole.
3. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano za, przeciw oraz wstrzymujące się.
4. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią Rady.
5. O zasadach głosowania tajnego ustalonych przez komisję skrutacyjną informuje przewodniczący tej komisji.
§ 33. 1. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy sekretarza obrad.
2. Głosowanie tajne przeprowadza wybrana na posiedzeniu spośród radnych komisja skrutacyjna. Komisja skrutacyjna składa się z 4 radnych.
§ 34. 1.Przewodniczący obrad, a w przypadku głosowania tajnego przewodniczący
komisji skrutacyjnej, ogłasza wyniki głosowania niezwłocznie po ich ustaleniu.
2. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji, a wyniki głosowania tajnego w protokole komisji skrutacyjnej.
7. Wybór i odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady.
§ 35. Na pierwszej sesji Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego Rady
i dwóch wiceprzewodniczących.
§ 36. 1. Przewodniczącego Rady wybiera się z dowolnej liczby kandydatów zgłoszonych przez radnych w trakcie sesji, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
2. W przypadku, gdy żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej większości głosów, głosowanie powtarza się ograniczając je do dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali w stosunku do pozostałych największą liczbę głosów.
3. W przypadku uzyskania przez kandydatów równej liczby głosów ponowne głosowanie przeprowadza się w stosunku do tych kandydatów.
4. Wiceprzewodniczących Rady wybiera się w odrębnym głosowaniu w trybie określonym w ust. 1.
5. Wybór przewodniczącego Rady i wiceprzewodniczących potwierdza się odrębnymi uchwałami Rady.
§ 37. 1. Rada w toku kadencji może odwołać przewodniczącego
i wiceprzewodniczących na wniosek ¼ ustawowego składu Rady w trybie określonym
w § 36 ust. 1.
2. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczących Rada podejmuje uchwałę w sprawach przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
3. Niepodjęcie przez Radę uchwały o rezygnacji w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być przyjęta uchwała
4. Punkt dotyczący wyboru, odwołania i rezygnacji przewodniczącego Rady lub wiceprzewodniczących winien być umieszczony w programie sesji.
5. Sprawy, o których mowa w ust. 4, nie mogą być wprowadzone do porządku obrad podczas sesji.
8. Komisje
§ 38. W celu pełnienia funkcji pomocniczej w wykonywaniu zadań, Rada powołuje stałe lub doraźne komisje.
1. Komisje podlegają wyłącznie Radzie.
2. Komisje przedkładają Radzie swoje plany działania oraz sprawozdania z działalności.
§ 39. Stałymi komisjami Rady są:
1) Komisja Rewizyjna,
2) Komisja Budżetu i Spraw Gospodarczych,
3) Komisja Inwentaryzacji Mienia Komunalnego, Planu Miejscowego i Dróg Publicznych,
4) Komisja Edukacji Publicznej, Kultury, Zdrowia, Sportu i Turystyki,
5) Komisja Porządku, Bezpieczeństwa Publicznego i Spraw Obywatelskich,
6) Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska.
§ 40. 1. Rada ustala uchwałą skład osobowy oraz przedmiot działania poszczególnych
komisji.
2. W skład komisji wchodzi co najmniej 5 radnych.
3. Skład osobowy komisji Rada powołuje w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
4. Przewodniczącego komisji oraz wiceprzewodniczącego wybierają i odwołują członkowie danej komisji.
5. Dokonywanie zmian w składzie osobowym komisji następuje na wniosek danej komisji lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.
§ 41. 1.Radny zobowiązany jest do pracy co najmniej w jednej stałej komisji i co
najwyżej w dwóch stałych komisjach.
2. Przewodniczący Rady nie może przewodniczyć komisjom stałym Rady.
§ 42. Do zadań komisji stałych, w zakresie spraw do których zostały powołane,
należą w szczególności:
1) stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, do których została powołana,
2) opiniowanie spraw, które są przedmiotem obrad Rady, jak również spraw
przekazywanych przez Radę, burmistrza oraz członków komisji,
3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
4) przyjmowanie skarg i wniosków mieszkańców, ich opiniowanie i przekazywanie
właściwym organom do rozpatrzenia,
5) współpraca z innymi komisjami Rady,
6) kontrola w zakresie merytorycznie prowadzonych spraw na wyraźne polecenie Rady.
§ 43. 1.Komisje przygotowują swój plan pracy, który zatwierdza Rada.
2. Komisje działają zgodnie z półrocznymi planami pracy zatwierdzonymi przez Radę. Rada może zlecić dokonywanie w nich uzupełnień, zmian i poprawek.
3. Na żądanie Rady komisja przedstawia sprawozdanie ze swej działalności.
4. Zasady i tryb działania komisji określa regulamin pracy komisji zatwierdzony przez Radę.
§ 44. 1. Komisje zobowiązane są do wzajemnego informowania się w sprawach
będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.
2. Realizacja postanowień zawartych w ust. 1 następuje poprzez:
1) wspólne posiedzenia komisji,
2) udostępnianie posiadanych opracowań i analiz.
3. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych rad w porozumieniu z przewodniczącym Rady.
§ 45. 1.Komisje działają na posiedzeniach.
2. Posiedzenia komisji są jawne. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
3. Komisja może obradować tylko w obecności co najmniej połowy swojego składu.
§ 46. 1. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć oprócz członków komisji:
1) radni niebędący jej członkami z prawem zabierania głosu w dyskusji i składaniem
wniosków bez prawa udziału w głosowaniu,
2) przewodniczący Rady,
3) pracownicy urzędu wskazani przez burmistrza,
4) obywatele zainteresowani wykonywaniem zadań publicznych z prawem wglądu
do protokołów z posiedzeń komisji.
2. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenie inne osoby, których obecność może być uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.
3. O terminie posiedzeń komisji i przedmiocie obrad obywatele są powiadamiani w formie obwieszczeń na tablicy informacyjnej w Urzędzie Miasta-Gminy.
§ 47. 1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności ustala terminy i porządek dzienny posiedzeń, wyznacza sprawozdawców do poszczególnych spraw na posiedzenia komisji, zwołuje jej posiedzenia i kieruje obradami.
2. Z upoważnienia przewodniczącego komisji może go zastępować wiceprzewodniczący.
3. Przewodniczący komisji w uzasadnionych przypadkach po uzgodnieniu z przewodniczącym Rady może zwołać dodatkowe posiedzenie komisji.
4. Uchwały lub wnioski komisji przyjmowane są zwykłą większością głosów w obecności quorum komisji i przekazywane przewodniczącemu Rady, który przedstawia je burmistrzowi i innym zainteresowanym organom.
§ 48. 1. Rada kontroluje działalność burmistrza, gminnych jednostek
organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.
2. W skład komisji rewizyjnej wchodzi 5 radnych, w tym przedstawiciele wszystkich
klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje: przewodniczącego rady
i wiceprzewodniczących. W przypadku większej liczby klubów skład osobowy komisji ulega odpowiednio zwiększeniu.
3. Do zadań komisji w szczególności należy:
1) kontrolowanie działalności burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek
pomocniczych gminy,
2) opiniowanie wykonywania budżetu i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie
udzielenia lub nieudzielenia absolutorium burmistrzowi,
3) wykonywanie innych zadań zleconych przez radę w zakresie kontroli.
4. Komisja oprócz uprawnień kontrolnych ma uprawnienia opiniodawcze wynikające z ustawy o samorządzie gminnym lub w wyniku zlecenia jej tych zadań przez Radę.
5. Zasady i tryb działania komisji określa odrębny dokument stanowiący załącznik nr 5 do Statutu Gminy Stryków.
§ 49. 1. Rada może powoływać komisje doraźne.
2. Zakres działania i kompetencje komisji określa Rada w uchwale o ich powołaniu.
9. Kluby radnych.
§ 50. 1. Radni mogą tworzyć kluby radnych, których łączy wspólnota zainteresowań.
2. Klub może tworzyć co najmniej 5 radnych.
3. Przynależność do klubu radnych jest dobrowolna.
4. Utworzenie klubu radnych należy pisemnie zgłosić przewodniczącemu Rady w ciągu 30 dni od zebrania założycielskiego. Fakt utworzenia klubu przewodniczący Rady ogłasza na najbliższej sesji.
5. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:
1) nazwę klubu – jeżeli klub ją posiada,
2) regulamin klubu,
3) listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,
4) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
6. Działalność klubów nie może być finansowana z budżetu gminy. Urząd zapewnia pomieszczenia na działalność klubów.
7. Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze Statutem Gminy.
8. Przedstawiciele klubów radnych mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady.
10. Konsultacje społeczne.
§ 51. 1. W sprawach określonych w ustawie o samorządzie gminnym Rada postanawia o przeprowadzeniu konsultacji społecznej. Rada może również postanowić o przeprowadzeniu konsultacji w innych sprawach o istotnym znaczeniu dla mieszkańców.
2. W sprawie przeprowadzenia konsultacji Rada podejmuje uchwałę w której określa:
1) przedmiot konsultacji,
2) zakres konsultacji,
3) sposób i termin przeprowadzenia konsultacji,
4) sposób poinformowania mieszkańców o konsultacji.
3. W sprawach nieuregulowanch w obowiązujących przepisach prawnych z wnioskami o przeprowadzenie konsultacji występują:
1) burmistrz,
2) komisje,
3) radni,
4) jednostki pomocnicze gminy.
Wniosek powinien zawierać uzasadnienie potrzeby przeprowadzenia konsultacji.
§ 52. 1. Konsultację prowadzi się:
1) na zebraniach mieszkańców i spotkaniach środowiskowych,
2) przekazując konsultowane sprawy jednostkom pomocniczym gminy,
3) przez wyłożenie do publicznego wglądu projektów podlegających konsultacji
w miejscach ogólnie dostępnych dla mieszkańców.
2. Poddana konsultacji sprawa powinna mieć charakter alternatywny.
3. Wynik konsultacji jest jedną z opinii uwzględnianą przy rozstrzygnięciu sprawy.
4. Wynik konsultacji podaje się do wiadomości zainteresowanym stronom.
ROZDZIAŁ III
1. Przewodniczący Rady.
§ 53. 1. Zadaniem Przewodniczącego Rady jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
§ 54. 1. Przewodniczący Rady:
1) zwołuje sesje Rady,
2) przewodniczy obradom,
3) nadzoruje obsługę kancelaryjną posiedzeń Rady,
4) przeprowadza głosowanie jawne nad projektami uchwał oraz podpisuje uchwały Rady,
5) reprezentuje Radę na zewnątrz,
6) koordynuje pracę komisji Rady, w szczególności w zakresie zadań kontrolnych komisji,
7) zapewnia realizację uprawnień Rady,
8) powołuje z własnej inicjatywy lub na wniosek komisji, ekspertów w celu opracowania
opinii lub ekspertyzy w sprawach rozpatrywanych przez Radę lub komisje,
9) zarządza wybór komisji skrutacyjnej,
10)kieruje do burmistrza interpelacje i zapytania radnych oraz projekty uchwał i wnioski
z posiedzeń komisji,
11) wnioskuje o ustalenie wynagrodzenia dla burmistrza,
12) prowadzi rejestr klubów radnych,
2. Przewodniczący Rady może wyznaczyć wieceprzewodniczącego do wykonywania swoich zadań.
§ 55. 1. Przewodniczący Rady składa oświadczenie o swoim stanie majątkowym
Wojewodzie.
2. Oświadczenie, o którym mowa w ust.1 składa się na piśmie zgodnie z wzorem określonym w Rozporządzeniu Rady Ministrów.
§ 56. 1. Działalność przewodniczącego Rady wspomaga Konwent Rady.
2. W skład Konwentu wchodzą:
1) wicprzewodniczący Rady,
2) przewodniczący komisji,
3) przewodniczący klubów radnych.
§ 57. 1. Konwent Rady zwołuje przewodniczący Rady w miarę potrzeb.
2. Konwent może wydawać opinie w sprawach dotyczących działalności Rady.
2. Radni
§ 58. 1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy.
2. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami, oraz ich organizacjami, w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia.
§ 59. 1. Radny nie może pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.
2. Mandatu radnego nie można łączyć z :
1) mandatem posła lub senatora,
2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,
3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.
3. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
§ 60. 1. Radny może składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami.
2. Interpelacje radnych kieruje się odpowiednio do burmistrza i przewodniczącego Rady.
3. Interpelacje składa się w sprawach zasadniczych dla gminy.
4. Interpelacja wskazuje na konieczność rozwiązania problemu i zajęcie stanowiska przez właściwy organ gminy.
5. Zapytania składa się w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym danego problemu.
6. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania są udzielane ustnie na sesji lub pisemnie w ciągu 14 dni od daty ich złożenia.
§ 61. 1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji, do których zostali powołani, podpisem na liście obecności.
2. W razie niemożności uczestniczenia w sesji lub na posiedzeniu komisji, radny powinien przed terminem ich odbycia zgłosić swoją nieobecność w biurze Rady lub telefonicznie przewodniczącemu Rady
3. Nieusprawiedliwione opuszczenie posiedzenia Rady lub jej komisji powoduje utratę diety.
§ 62. Radni ponoszą przed Radą odpowiedzialność za udział i aktywność w jej pracach
oraz wywiązywanie się z obowiązków stosownie do zasad określonych w Regulaminie Rady.
§ 63. 1. Radny jest zobowiązany do składania oświadczeń o stanie majątkowym.
Oświadczenie składa się przewodniczącemu Rady na piśmie zgodnie z wzorem określonym w Rozporządzeniu Rady Ministrów.
2. Niezłożenie przez radnego oświadczenia, o którym mowa w ust. 1 lub niedotrzymanie terminu określonego w ustawie o samorządzie gminnym skutkuje nieprzysługującą radnemu dietą do czasu złożenia oświadczenia.
§ 64. 1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest członkiem. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy.
4. Podstawą zwolnienia radnego przez pracodawcę jest zawiadomienie lub zaproszenie określające termin i zadania, które radny ma wykonywać.
§ 65. 1. Za udział w posiedzeniach organów gminy w związku z wykonywaniem mandatu radni otrzymują diety .
2. Wysokość diet oraz zasady ich wypłacania określa uchwała Rady.
ROZDZIAŁ IV
Współdziałanie Organów Gminy
§ 66. Burmistrz Miasta-Gminy – organ wykonawczy Rady, zobowiązany jest składać informacje na sesjach o realizacji zadań wynikających z uchwał Rady, głównie zaś programu Rady i budżetu, wytycznych udzielanych mu przez Radę, oraz problemach związanych
z bieżącą sytuacją gminy.
§ 67. Burmistrz ściśle współdziała z przewodniczącym Rady
i wiceprzewodniczącymi Rady w sprawach związanych z przygotowaniem organizacyjnym
i merytorycznym sesji Rady, szczególnie zaś projektów uchwał oraz niezbędnych materiałów i informacji.
ROZDZIAŁ V
Obsługa Rady Miejskiej
§ 68. Obsługę Rady Miejskiej, jej komisji oraz radnych zapewnia Burmistrz Miasta-Gminy.
ROZDZIAŁ VI
Współdziałanie z jednostkami pomocniczymi gminy
§ 69. 1. Jednostkę pomocniczą gminy (sołectwo, osiedle) tworzy Rada w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
2. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej gminy określa Rada odrębnym statutem.
§ 70. Rada tworzy warunku do rozwoju jednostek pomocniczych i realizuje zadania
wynikające z potrzeb społecznych, gospodarczych i socjalno-kulturalnych.
§ 71. Rada współdziałając z jednostkami pomocniczymi gminy, zasięga
w szczególności opinii w sprawach:
1) planu szczegółowego zagospodarowania sołectwa lub osiedla,
2) lokalizacji inwestycji uciążliwych dla środowiska,
3) sposobu gospodarowania mieniem komunalnym.
§ 72. Komisje Rady mogą współdziałać z jednostkami pomocniczymi gminy
w zakresie spraw merytorycznych komisji.
§ 73. Rada dokonuje w razie potrzeby oceny działalności organów jednostek
pomocniczych gminy.
§ 74. Rada zapewnia realizację uprawnień jednostek pomocniczych gminy.
W każdym przypadku rozpatruje skargi wniesione na postępowanie burmistrza
i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
§ 75. 1. Rada uchwala Regulamin Rady w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
2. W toku kadencji Rada może na wniosek radnych i komisji dokonywać w Regulaminie zmian.
3. Przewodniczący Rady czuwa nad właściwym stosowaniem Regulaminu i w miarę potrzeb wyjaśnia jego ustalenia.
4. Regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Strykowie
Bogdan Walczak