logo
Wersja dla niedowidzących
  ARCHIWUM BIP - Urząd Miejski w Strykowie
      
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 ORGANA WŁADZY
plus Rada Miejska
plus Burmistrz Strykowa
 URZĄD MIASTA
plus Dane podstawowe
plus Struktura organizacyjna
minus Zakres Kompetencji
plus Urząd Stanu Cywilnego
plus Wzory dokumentów
plus Załatwianie spraw obywateli
plus Ochrona środowiska
 INFORMACJA PUBLICZNA
plus Oświadczenia majątkowe
minus Dostęp do informacji nie ogłoszonych w BIP
plus Współpraca z organizacjami pozarządowymi
plus Konsultacje
plus Wnioski i interpretacje podatkowe
 PRAWO LOKALNE
minus Statut
plus Uchwały
plus Budżet
plus Podatki i opłaty lokalne
plus Zarządzenia
plus Zbiory Aktów Prawa Miejscowego
plus Wybory
plus Komunikaty, Obwieszczenia i Ogłoszenia
plus Przetargi - rok 2006
plus Przetargi - rok 2007
plus Przetargi - rok 2008
plus Przetargi - rok 2009
plus Przetargi - rok 2010
plus Przetargi - rok 2011
plus Przetargi - rok 2012
plus Przetargi - rok 2013
plus Przetargi - rok 2014
plus Przetargi - rok 2015
plus Kanały technologiczne
minus Plan rozwoju lokalnego
plus Sprawozdawczość
plus Powszechny Spis Rolny (PSR 2010)
minus Plan zagospodarowania przestrzennego
 PRACA W URZĘDZIE
minus Regulamin naboru
plus Ogłoszenia o naborze
 INNE
plus Jednostki organizacyjne
plus Jednostki pomocnicze
minus Gminna Biblioteka Publiczna
plus Związki, stowarzyszenia i porozumienia między gminne
plus Rejestry i ewidencje
plus Redakcja Biuletynu
plus Instrukcja obsługi biuletynu
minus Pliki cookies
 Urzędy Centralne
minus Spis adresów
 Podział administracyjny kraju
 Urzędy pracy w Polsce
 Urzędy skarbowe w Polsce
A A A


                                                                            

 

U C H W A Ł A  NR IX/72/2003

RADY MIEJSKIEJ W STRYKOWIE

 z dnia 29 maja 2003 roku

 

 

 

w sprawie: uchwalenia Regulaminu Rady Miejskiej w Strykowie

 

 

 

 

                   Na podstawie art. 18 ust.1  ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz.1951 zmiany: Dz. U. z 2002 roku Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558,  Nr 113, poz.984, Nr 214, poz.1806)  oraz w związku z § 24 Statutu Gminy Stryków wprowadzonego w życie uchwałą Nr VI/47/2003 Rady Miejskiej w Strykowie z dnia 12 marca 2003 roku Rada Miejska w Strykowie uchwala,  co następuje:

 

 

        § 1. Przyjmuje się Regulamin Rady Miejskiej w Strykowie w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

 

        § 2. Tracą moc uchwały:

1) Uchwała Nr XXI/140/2000 Rady Miejskiej w Strykowie z dnia 30 sierpnia 2000 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Rady Miejskiej w Strykowie,

2) Uchwała Nr XXXVII/288/2001 Rady Miejskiej w Strykowie z dnia 28 grudnia 2001 roku w sprawie zmian do Regulaminu Rady Miejskiej w Strykowie.

 

         § 3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Strykowie.

 

         § 4. Uchwała wchodzi w  życie z dniem podjęcia  i podlega ogłoszeniu na tablicach informacyjnych Urzędu Miasta-Gminy Stryków.

 

 

 

                                                                                      Przewodniczący

                                                                             Rady Miejskiej w Strykowie

 

                                                                                    Bogdan Walczak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                

 

                

Załącznik do Uchwały Nr  IX/72/2003

 Rady Miejskiej w Strykowie  z dnia 29 maja 2003 roku

 

 

ROZDZIAŁ I

 

                                                  Postanowienia ogólne

 

      § 1.  Regulamin Rady Miejskiej w Strykowie  zwanej dalej Radą określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej  komisji.

 

      § 2.  1. Rada obraduje na sesjach. Do form jej działania należą posiedzenia komisji oraz indywidualna praca radnych,

      2. Komisje   Rady składają informację ze swej działalności  na sesjach w wyznaczonych terminach.

 

                                               ROZDZIAŁ II

 

1. Sesje Rady

 

      § 3.  Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy leżące w jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym i innych przepisach prawa.

 

§ 4. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę

potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

 

      § 5.  1. Przewodniczący Rady jest zobowiązany zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia   złożenia wniosku przez co najmniej ¼ ustawowego składu Rady lub Burmistrza Miasta-Gminy Stryków.

      2. Wniosek o zwołanie sesji powinien zawierać porządek obrad wraz z projektami

uchwał.    

      3. W przypadku nieobecności przewodniczącego sesję zwołuje wyznaczony  przez niego wiceprzewodniczący.

      4. W przypadku niewyznaczenia przez przewodniczącego Rady wiceprzewodniczącego, sesję zwołuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

 

§ 6.   1. W ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia kadencji Rada uchwala ramowy

program działania na całą kadencję, określając w nim główne kierunki pracy i sposoby   realizacji zadań Rady.

        2. Ramowy program uwzględnia realizację postulatów wyborców i Strategię  Rozwoju Gminy.

        3.  Rada w każdym czasie może dokonywać  zmian i uzupełnień ramowego  programu  działania.

                                                              

2.        Przygotowanie sesji.

 

     § 7.  1. Przewodniczący zawiadamia pisemnie radnych , burmistrza, zastępcę burmistrza, sekretarza, skarbnika oraz przewodniczących jednostek pomocniczych gminy co najmniej 7 dni przed terminiem  sesji o terminie, miejscu i godzinie jej rozpoczęcia, podając jednocześnie proponowany porządek obrad wraz z projektami uchwał i materiałami związanymi z przedmiotem obrad, za wyjątkiem sesji zwołanej w trybie § 5 pkt 1.

       2. Zawiadomienie o sesji poświęconej uchwalaniu budżetu lub rozpatrywaniu sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się najpóżniej na 14 dni przed sesją.

       3. Na wniosek burmistrza przewodniczący rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest burmistrz, a projekt wpłynął do rady co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem sesji.

 

§ 8.  1. Informację o zwołaniu sesji przewodniczący przesyła do przedstawicieli

jednostek ·samorządowych, przedstawicieli gminnych jednostek organizacyjnych, urzędów, przedsiębiorstw i zakładów, których  dotyczą sprawy stanowiące przedmiot  obrad.

2.      Informację o terminie i programie sesji umieszcza się  na  tablicy informacyjnej

w   Urzędzie  Miasta-Gminy Stryków.

                                 

3.   Obradowanie na sesjach.

 

       § 9.   1. Sesje Rady są jawne.

       2.  Jawność sesji lub jej część zostaje wyłączona, jeżeli przedmiotem obrad są sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową.

       3.  Jawność sesji obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania  informacji,  wstępu na sesje a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych w tym protokołów z posiedzeń Rady i komisji.

       4.  Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

 

      § 10. Rada może obradować i podejmować uchwały tylko w obecności co najmniej połowy składu  Rady chyba, że przepisy prawa stanowią inaczej.

 

§ 11.   1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez  przewodniczącego obrad formuły otwieram sesję Rady Miejskiej w Strykowie

2.      Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności

prawomocność obrad, w przypadku braku  wymaganej większości zamyka obrady  wyznaczając w porozumieniu  z  radnymi nowy bądź przewidywany  termin  sesji. 

W protokole odnotowuje się przyczyny, dla których sesja się nie odbyła.

 

        § 12.  1. Sesje otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady, a w razie jego

nieobecności jeden z wiceprzewodniczących.

        2. Przewodniczący obrad wyznacza spośród radnych sekretarza obrad i powierza mu:

1)  prowadzenie listy mówców,

2)  obliczanie wyników głosowania jawnego,

3)  sprawdzanie quorum,

4)  wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.  

 

        § 13.    1. Po  stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący Rady stawia wniosek o przyjęcie porządku obrad.                                                                                                                                                 

        2.  Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w porządku obrad może wystąpić każdy  radny , przewodniczący Rady oraz  Burmistrz Miasta-Gminy .

        3.  Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością

głosów ustawowego składu Rady.

      4.  Po ustaleniu porządku obrad Rada powołuje spośród radnych Komisję Uchwał

 i Wniosków.

      5.  Rozpoczęcie i zakończenie prac Komisji Uchwał i Wniosków ogłasza      przewodniczący obrad.

6.      Zgłoszenia wniosku radny może dokonać ustnie lub na piśmie do Komisji Uchwał

i Wniosków.

 

       § 14.   1. Na początku obrad każdej sesji przewiduje się  krótką  informację przewodniczącego Rady o jego działalności   w okresie od ostatniej sesji.

       2.  Radni zgłaszają interpelacje w istotnych sprawach dotyczących gminy.

Składając interpelacje, radni powinni formułować je jasno i zwięźle.

       3.  W zależności od charakteru spraw będących przedmiotem interpelacji, burmistrz lub wyznaczone przez niego osoby udzielają odpowiedzi na sesji lub na piśmie w terminie 14 dni.

       4. Na wniosek radnego Rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację do porządku obrad sesji.

       5. Burmistrz na początku sesji składa Radzie informację o ważniejszych działaniach od ostatniej sesji.

 

§ 15.   1. Przewodniczący obrad  prowadzi obrady według uchwalonego porządku,

przy czym w uzasadnionych przypadkach może  dokonywać  zmian w kolejności realizacji poszczególnych jego punktów.

       2.  Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

       3.  Przewodniczący  obrad może  postanowić o przyjęciu  wystąpienia  radnego nie wygłoszonego na sesji do protokołu sesji, informując o powyższym Radę.

       4.  W  trakcie sesji przewodniczący  obrad udziela głosu w sprawie zgłoszenia wniosków  o charakterze formalnym, których  przedmiotem są w szczególności sprawy:

1)  stwierdzenia quorum,

2)  zarządzenia przerwy,

3)  zmiany porządku obrad,

4)  zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

5)  odesłania projektu uchwały do komisji,

6)  zamknięcia listy mówców,

7)  ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

8)  przeliczenia głosów,

9)  reasumpcji głosowania,

10)sprawadzenia listy obecności.

       5. Bezpośrednio po zgłoszeniu wniosku przewodniczący obrad zarządza głosowanie.

Rada rozstrzyga o formalnym  wniosku zwykłą  większością głosów.

 

       § 16.   1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad zgodnie z postanowieniami regulaminu.

       2.  W danej sprawie radny na posiedzeniu sesji może zabrać głos dwukrotnie.

       3.  Przewodniczący obrad może określić dopuszczalny czas wystąpień w rozpatrywanym punkcie porządku obrad.

       4.  Jeżeli mówca odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza  przeznaczony dla niego czas, przewodniczący obrad może przywołać mówcę    do rzeczy lub odebrać mu głos.  Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

       5.  Radnemu, któremu odebrano głos, przysługuje prawo odwołania się do Komisji Rewizyjnej celem wyrażenia opinii w zakresie zgodności z zapisami statutowo-regulaminowymi.

 

§ 17.   1. Przewodniczący obrad może udzielić  głosu osobom spoza Rady.

      2.  Przewodniczący obrad może nakazać opuszczenie przez osoby spoza Rady sali obrad,  które   swoim zachowaniem  lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad, bądź naruszają powagę sesji.

  

        § 18.  1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Jednakże na wniosek przewodniczącego Rady, burmistrza , klubu radnych lub ¼ radnych obecnych na sesji, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i wyznaczeniu innego terminu obrad.

          2.  Wyznaczenie innego terminu obrad może nastąpić ze względu na niemożność 

rozpatrzenia całości spraw porządku obrad na jednym posiedzeniu, uzasadnione rozszerzenie  porządku , potrzebę  rozpatrzenia dodatkowych materiałów, dużą liczbę dyskutantów  lub inne nieprzewidziane potrzeby uniemożliwiające Radzie właściwe   rozstrzygnięcie spraw.

          3.  W przypadku stwierdzenia braku quorum, w trakcie posiedzenia

Przewodniczący   obrad zamyka obrady i wyznacza nowy termin posiedzenia.

          4.  Fakt zamknięcia obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy z przyczyn nie-          usprawiedliwionych  opuścili obrady, co spowodowało ich zamknięcie ze względu na  brak quorum, odnotowuje się w protokole.

 

        § 19.    Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący obrad kończy sesję  wypowiadając  formułę zamykam     sesję Rady Miejskiej w Strykowie. Czas od otwarcia do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

 

        § 20.    Warunki organizacyjne niezbędne do prawidłowej pracy Rady na sesji, dotyczące  miejsca obrad,  bezpieczeństwa radnych i innych uczestników sesji zapewnia     

burmistrz.

 

        § 21.   1.   Z każdej sesji sporządzany jest protokół stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowania rozstrzygnięć.

Do protokołu dołącza się:

1)  listę obecności radnych,

2)  listę obecności  zaproszonych osób  spoza Rady,

3)  podjęte przez Radę uchwały,

4)  interpelacje i oświadczenia zgłoszone na piśmie,

5)  protokół komisji uchwał i wniosków,

6)  protokół komisji skrutacyjnej oraz karty z przeprowadzonego głosowania tajnego,

7)  inne materiały będące przedmiotem obrad.

       2.  Protokół wykłada się do wglądu w biurze Rady oraz na każdej następnej sesji.

       3.  Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu, o których uwzględnieniu rozstrzyga Rada.

       4.  Radni mogą wnosić uwagi do protokołu z obrad sesji.

       5.  Protokół podpisują wszystkie osoby, które przewodniczyły obradom w czasie sesji.

 

       § 22.  Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego, chyba iż ten będąc  zawiadomiony, nie przybędzie na sesję i nie usprawiedliwi wcześniej swojej nieobecności.

 

4.      Wspólne sesje

 

       § 23.  1. Rada Miejska może odbywać wspólne sesje z inną (innymi) radami.

       2.  Wspólną sesję organizują przewodniczący  zainteresowanych rad.

       3.  Wspólną sesję prowadzi przewodniczący rady, na terenie której odbywają się obrady.

       4.  Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej rady. Uchwały na wspólnej sesji podejmuje się w odrębnym głosowaniu radnych z każdej rady. Uchwały oraz protokół z obrad podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.

  5.  Do wspólnej sesji mają zastosowanie ogólne terminy i tryb przygotowania, zwołania

i przebiegu sesji.

 

 

5. Uchwały

 

     § 24.  Rada  rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach, podejmując uchwały.

Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

 

     § 25. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w

obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba, że  ustawa stanowi inaczej.

               

     § 26. 1 .   Z inicjatywą uchwałodawczą mogą występować:

1)  Komisje Rady,

2)  Kluby radnych,

3)  1/4 ustawowego składu rady

4)  Burmistrz

           2.  Z wnioskiem o podjęcie (wykonanie) inicjatywy uchwałodawczej w określonej   sprawie do podmiotów  wymienionych w ust. 1 mogą występować jednostki pomocnicze gminy.

           3.  Projekt uchwały  wymaga stwierdzenia  radcy  prawnego, że uchwała została sporządzona zgodnie z prawem.

           4.  Projekt uchwały wniesiony przez  burmistrza wymaga ponadto opinii merytorycznej komisji Rady , 

           5. Projekt uchwały wniesiony  przez  komisje Rady, kluby radnych, lub ¼ ustawowego składu Rady przedstawia się burmistrzowi  za pośrednictwem przewodniczącego Rady.

                                            

           § 27.  1. Projekt uchwały powinien określać:

1)  datę i tytuł,

2)  przedmiot uchwały,

3)  podstawę prawną,

4)  regulację sprawy będącej przedmiotem uchwał,

5)  w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,

6)  określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

7)  ustalenie terminu wejścia w życie uchwały,

8)  sposób publikowania uchwały.

2.      Uchwały numeruje się uwzględniając:

1)   numer sesji,

2)   kolejny numer uchwały,

3)   rok podjęcia.

   3.  Uchwały podpisują prowadzący obrady.

         4.  Oryginał uchwał ewidencjonuje  i przechowuje Referat Organizacyjny Urzędu Miasta-Gminy Stryków.

        5.   Uchwały przekazuje się właściwym jednostkom do wykonania.

 

 § 28 .  1.Przepisy gminne podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa

Łódzkiego  oraz poprzez wywieszenie na tablicach informacyjnych Urzędu Miasta-Gminy Stryków.

       2.  Pozostałe uchwały Rady ogłaszane są poprzez wywieszenie na tablicach  informacyjnych Urzędu Miasta-Gminy Stryków.

6. Tryb głosowania

 

        § 29. Głosowanie na sesjach jest jawne chyba, że obowiązek głosowania tajnego wynika z przepisów prawa.

 

       § 30.   1. Uchwały organów gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu  organu, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

       2.  Stosownie do przepisów ustawy o samorządzie gminnym Rada podejmuje również uchwały:

1)  bezwzględną większością głosów  w obecności co najmniej połowy   ustawowego składu

     rady w głosowaniu tajnym. Uchwały te dotyczą:

          a) wyboru i odwołania przewodniczącego Rady (art. 19 ust. 1 i 4 ustawy)

          b) wyboru i odwołania wiceprzewodniczących Rady (art. 19 ust. 1 i  4  ustawy)

2)  bezwzględną  większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu  imiennym.   

     Uchwały te dotyczą:

          a)  przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania burmistrza z przyczyny

               nieudzielenia absolutorium  (art. 28 a ust. 5)

3)  większością co najmniej 3/5 głosów  ustawowego  składu rady w głosowaniu imiennym.

     Uchwały te dotyczą:

           a) przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania burmistrza z przyczyny

             innej niż nieudzielenie absolutorium  (art. 28 b ust. 4)

4)  bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady

     w głosowaniu jawnym. Uchwały te dotyczą:

           a) zobowiązań finansowych (art. 58  ust. 2 ustawy),

5)  bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu  jawnym.  

     Uchwały te dotyczą:

            a)  absolutorium ( art. 28 a ust. 2)

        b) przyjęcia statutu związku międzygminnego  i zmian statutu (art. 67 ust. 1  

            ustawy).

                   

           § 31.  1.  Zwykła większość głosów  występuje wtedy, gdy  za opowiedziała się przynajmniej 1 osoba więcej niż przeciwko

           2.  Bezwzględna większość głosów ustawowego składu Rady oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za przewyższającą  połowę ustawowego składu Rady.

           3.  Bezwzględna większość głosów  oznacza co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów tzn. głosów   przeciwnych  i wstrzymujących się.

 

           § 32.   1.Radny obecny na sali ma obowiązek czynnego brania udziału w głosowaniu.

           2.  Fakt nie wzięcia udziału w głosowaniu przez radnego odnotowuje się w protokole.

           3.  W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.  Za głosy oddane  uznaje się te, które oddano za, przeciw  oraz  wstrzymujące się.

           4.  W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią  Rady.

           5.  O zasadach głosowania tajnego ustalonych przez komisję skrutacyjną informuje przewodniczący tej komisji.

 

           § 33.   1.  Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy sekretarza  obrad.

           2.  Głosowanie tajne przeprowadza wybrana na posiedzeniu spośród radnych komisja skrutacyjna. Komisja skrutacyjna składa się z 4 radnych.

 

§ 34.  1.Przewodniczący obrad, a w przypadku głosowania tajnego przewodniczący

komisji skrutacyjnej, ogłasza wyniki głosowania niezwłocznie po ich ustaleniu.

            2.  Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji, a wyniki głosowania tajnego w protokole komisji skrutacyjnej.

 

 

7. Wybór i odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady.

 

            § 35.  Na pierwszej sesji Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego Rady

i dwóch wiceprzewodniczących.

 

            § 36.   1. Przewodniczącego Rady wybiera się z dowolnej liczby kandydatów zgłoszonych  przez radnych w trakcie sesji, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

             2.  W przypadku, gdy żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej większości głosów, głosowanie powtarza się  ograniczając je do dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali w stosunku do pozostałych największą liczbę głosów.

             3.  W przypadku uzyskania przez kandydatów równej liczby głosów ponowne głosowanie przeprowadza się w stosunku do tych kandydatów.

             4.  Wiceprzewodniczących Rady wybiera się w odrębnym głosowaniu w trybie określonym w ust. 1.

             5.  Wybór  przewodniczącego Rady i wiceprzewodniczących potwierdza się odrębnymi uchwałami Rady.

 

             § 37.   1.  Rada w toku kadencji może odwołać przewodniczącego

 i wiceprzewodniczących na wniosek ¼ ustawowego składu Rady w trybie określonym

w § 36 ust. 1.

             2. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczących Rada podejmuje uchwałę w sprawach przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

             3.  Niepodjęcie przez Radę uchwały o rezygnacji w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem  ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być przyjęta uchwała                     

             4. Punkt dotyczący wyboru, odwołania i rezygnacji  przewodniczącego Rady lub wiceprzewodniczących winien być  umieszczony w programie sesji.

            5. Sprawy, o których mowa w ust. 4, nie mogą być wprowadzone do porządku obrad podczas sesji.

 

                                                            8. Komisje

 

            § 38.  W celu pełnienia funkcji pomocniczej w wykonywaniu zadań, Rada powołuje  stałe lub doraźne komisje.

            1. Komisje podlegają wyłącznie Radzie.

            2. Komisje przedkładają Radzie   swoje plany działania oraz sprawozdania z działalności.

 

              § 39.  Stałymi komisjami Rady są:

1)  Komisja Rewizyjna,

2)  Komisja Budżetu i Spraw Gospodarczych,

3)  Komisja Inwentaryzacji Mienia Komunalnego, Planu Miejscowego i Dróg Publicznych,

4)  Komisja Edukacji Publicznej, Kultury, Zdrowia, Sportu i Turystyki,

5)  Komisja Porządku, Bezpieczeństwa Publicznego i Spraw Obywatelskich,

6)  Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

 

      § 40. 1. Rada ustala uchwałą  skład osobowy oraz przedmiot działania poszczególnych

komisji.

           2.  W skład komisji wchodzi co najmniej 5 radnych.

           3.  Skład osobowy komisji Rada powołuje w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

           4. Przewodniczącego komisji oraz  wiceprzewodniczącego wybierają i odwołują  członkowie danej komisji.

           5. Dokonywanie zmian w składzie osobowym komisji następuje na wniosek danej komisji lub co najmniej  1/4  ustawowego składu Rady.

 

     § 41. 1.Radny zobowiązany jest do pracy co najmniej w jednej stałej komisji i co

najwyżej w dwóch stałych  komisjach.

           2.  Przewodniczący Rady nie może  przewodniczyć komisjom  stałym Rady.                     

                                                

      § 42.  Do zadań komisji stałych, w zakresie spraw do których zostały powołane,

należą  w szczególności:

1)  stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, do których została powołana,

2)  opiniowanie spraw, które są przedmiotem obrad Rady, jak również  spraw

     przekazywanych przez Radę, burmistrza  oraz członków komisji,

3)  występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

4)  przyjmowanie skarg i wniosków mieszkańców, ich opiniowanie i przekazywanie

     właściwym organom do rozpatrzenia,

5)  współpraca z innymi komisjami Rady,

6)  kontrola w zakresie merytorycznie prowadzonych spraw na wyraźne polecenie Rady.

 

§ 43.  1.Komisje przygotowują swój plan pracy, który zatwierdza Rada.

            2. Komisje działają zgodnie z  półrocznymi planami pracy zatwierdzonymi przez Radę. Rada może zlecić  dokonywanie w nich  uzupełnień, zmian i poprawek.

            3. Na żądanie Rady komisja przedstawia sprawozdanie ze swej działalności.

            4. Zasady i tryb działania komisji określa regulamin pracy komisji zatwierdzony przez Radę.

 

     § 44.   1. Komisje zobowiązane są do wzajemnego informowania się w sprawach

będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

           2.  Realizacja postanowień zawartych w ust. 1 następuje poprzez:

1)  wspólne posiedzenia komisji,

2)  udostępnianie posiadanych opracowań i analiz.

           3.  Komisje Rady mogą podejmować współpracę  z odpowiednimi komisjami innych rad w porozumieniu z przewodniczącym Rady.

 

       § 45.  1.Komisje działają na posiedzeniach.

             2.  Posiedzenia komisji są jawne. Ograniczenia jawności mogą wynikać   wyłącznie z ustaw.

             3.  Komisja może obradować tylko w obecności co najmniej połowy swojego  składu.

        § 46.  1. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć oprócz członków komisji:

1)  radni niebędący jej członkami  z prawem zabierania głosu w dyskusji i składaniem

     wniosków bez prawa udziału w głosowaniu, 

2)  przewodniczący Rady,    

3)  pracownicy urzędu  wskazani przez burmistrza,

4) obywatele zainteresowani  wykonywaniem zadań publicznych z prawem wglądu

     do  protokołów z posiedzeń komisji.

             2. Przewodniczący komisji  może zaprosić na posiedzenie inne osoby, których obecność może być uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

            3.  O terminie posiedzeń komisji i przedmiocie obrad obywatele są powiadamiani w formie obwieszczeń na tablicy informacyjnej w Urzędzie Miasta-Gminy.

                                                                                                                                        

            § 47.  1.  Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności ustala terminy i porządek dzienny posiedzeń, wyznacza sprawozdawców do poszczególnych spraw na posiedzenia  komisji, zwołuje jej posiedzenia i kieruje obradami.

            2.  Z upoważnienia przewodniczącego komisji może go   zastępować wiceprzewodniczący.

            3.  Przewodniczący komisji w uzasadnionych przypadkach po uzgodnieniu z przewodniczącym Rady może zwołać dodatkowe posiedzenie komisji.

            4.  Uchwały lub wnioski komisji przyjmowane są zwykłą większością głosów w obecności quorum komisji i przekazywane przewodniczącemu Rady, który przedstawia je burmistrzowi i innym zainteresowanym  organom.               

 

      § 48.   1. Rada kontroluje działalność burmistrza, gminnych jednostek

organizacyjnych oraz  jednostek pomocniczych gminy. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.

2.      W skład komisji rewizyjnej wchodzi 5 radnych, w tym przedstawiciele wszystkich

klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje: przewodniczącego rady

i wiceprzewodniczących. W przypadku większej liczby klubów skład osobowy komisji ulega  odpowiednio zwiększeniu.

          3.  Do zadań komisji w szczególności należy:

1)  kontrolowanie działalności burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych  i jednostek

     pomocniczych gminy,

2)  opiniowanie wykonywania budżetu i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie

     udzielenia lub nieudzielenia absolutorium burmistrzowi,

3)  wykonywanie innych zadań zleconych przez radę w zakresie kontroli.

          4.  Komisja oprócz uprawnień kontrolnych ma uprawnienia opiniodawcze wynikające z ustawy o samorządzie gminnym lub w wyniku zlecenia jej tych zadań przez Radę.

          5.  Zasady i tryb działania komisji określa odrębny dokument stanowiący załącznik nr 5 do Statutu Gminy Stryków.

 

   § 49.   1. Rada może powoływać  komisje doraźne.

         2.  Zakres działania i kompetencje komisji określa Rada w uchwale o ich powołaniu.

                                  

9. Kluby radnych.

 

          § 50.   1. Radni mogą tworzyć kluby radnych, których łączy wspólnota zainteresowań.

          2.  Klub może tworzyć co najmniej 5 radnych.

          3.  Przynależność do klubu radnych jest dobrowolna.

         4. Utworzenie klubu radnych należy pisemnie zgłosić przewodniczącemu Rady w ciągu  30 dni od zebrania założycielskiego. Fakt utworzenia klubu przewodniczący Rady ogłasza na najbliższej sesji.

         5.  Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:

1)  nazwę klubu – jeżeli klub ją posiada,

2)  regulamin klubu,

3)  listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,

4)  imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

         6.  Działalność klubów nie może być finansowana z budżetu gminy. Urząd zapewnia pomieszczenia na działalność klubów.

         7.  Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze Statutem Gminy.

         8.  Przedstawiciele klubów radnych mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady.

 

                                        10.   Konsultacje społeczne.

  

          § 51.   1.  W sprawach określonych w ustawie o samorządzie gminnym Rada postanawia o przeprowadzeniu konsultacji społecznej. Rada może również postanowić o przeprowadzeniu konsultacji w innych sprawach o istotnym znaczeniu dla mieszkańców.

          2.  W sprawie przeprowadzenia konsultacji Rada podejmuje uchwałę w której określa:

1)  przedmiot konsultacji,

2)  zakres konsultacji,

3)  sposób i termin przeprowadzenia konsultacji,

4)  sposób poinformowania mieszkańców o konsultacji.

          3. W sprawach nieuregulowanch w obowiązujących przepisach prawnych z wnioskami o przeprowadzenie konsultacji występują:

1)  burmistrz,

2)  komisje,

3)  radni,

4)  jednostki pomocnicze gminy.

Wniosek powinien zawierać uzasadnienie potrzeby  przeprowadzenia konsultacji.         

 

            § 52.   1.  Konsultację prowadzi się:

1)  na zebraniach mieszkańców i spotkaniach środowiskowych,

2)  przekazując konsultowane sprawy jednostkom pomocniczym gminy,

3)  przez wyłożenie do publicznego wglądu projektów  podlegających konsultacji

      w miejscach ogólnie dostępnych dla mieszkańców.

            2.  Poddana konsultacji sprawa powinna mieć charakter alternatywny.

            3. Wynik konsultacji jest jedną z opinii  uwzględnianą  przy rozstrzygnięciu sprawy.

            4.  Wynik konsultacji podaje się do wiadomości  zainteresowanym stronom.

 

ROZDZIAŁ III

 

1.   Przewodniczący Rady.

 

            §  53.   1. Zadaniem Przewodniczącego Rady jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady.

            2.  W przypadku nieobecności przewodniczącego  i  niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

 

           § 54.   1.  Przewodniczący Rady:

1)  zwołuje sesje Rady,

2)  przewodniczy obradom,

3)  nadzoruje obsługę kancelaryjną posiedzeń Rady,

4)  przeprowadza głosowanie jawne nad projektami uchwał oraz podpisuje uchwały Rady,

5)  reprezentuje Radę na zewnątrz,

6)  koordynuje pracę komisji Rady, w szczególności w zakresie zadań kontrolnych komisji,

7)  zapewnia realizację uprawnień Rady,

8)  powołuje z własnej inicjatywy lub na wniosek komisji, ekspertów  w celu opracowania

     opinii lub ekspertyzy w sprawach rozpatrywanych przez Radę lub komisje,

9)  zarządza wybór komisji skrutacyjnej,

10)kieruje do burmistrza  interpelacje i zapytania radnych oraz projekty  uchwał i wnioski

      z posiedzeń komisji,

11) wnioskuje o ustalenie wynagrodzenia dla burmistrza,

12) prowadzi rejestr klubów radnych,

           2.  Przewodniczący Rady może wyznaczyć   wieceprzewodniczącego do wykonywania swoich zadań.

 

§ 55.  1.  Przewodniczący Rady składa oświadczenie o swoim stanie majątkowym

Wojewodzie.

       2.  Oświadczenie, o którym mowa w ust.1 składa się na piśmie zgodnie z wzorem określonym w Rozporządzeniu Rady Ministrów.

 

§ 56.  1. Działalność przewodniczącego Rady wspomaga Konwent Rady.

       2.  W skład Konwentu wchodzą:  

1)  wicprzewodniczący Rady,

2)  przewodniczący komisji,

3)  przewodniczący klubów radnych.

 

§ 57.   1. Konwent Rady zwołuje przewodniczący Rady w miarę potrzeb.

       2.  Konwent może wydawać opinie w sprawach dotyczących działalności Rady.

 

2. Radni

 

 § 58.   1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy.

        2.  Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą  więź z mieszkańcami, oraz ich organizacjami, w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia.

 

        § 59.   1. Radny nie może pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.

        2.  Mandatu radnego nie można łączyć z :

1)  mandatem posła lub senatora,

2)  wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,

3)  członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.

        3. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

 

  § 60.   1.  Radny może składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami.

        2.  Interpelacje radnych kieruje się odpowiednio do burmistrza i przewodniczącego Rady.

        3.  Interpelacje składa się w sprawach zasadniczych  dla gminy.

        4.  Interpelacja wskazuje na konieczność rozwiązania problemu i zajęcie stanowiska przez właściwy organ gminy.

        5.  Zapytania składa się w celu uzyskania  informacji o określonym stanie faktycznym  danego problemu.

        6.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania są udzielane ustnie na sesji lub pisemnie w ciągu 14 dni od daty ich złożenia.

 

        § 61.   1.  Radni potwierdzają swoją obecność  na sesjach i posiedzeniach komisji, do których zostali powołani, podpisem  na liście obecności.

        2.  W razie niemożności uczestniczenia w sesji lub na posiedzeniu komisji, radny powinien przed terminem ich odbycia zgłosić swoją nieobecność  w biurze Rady lub telefonicznie przewodniczącemu Rady

        3.  Nieusprawiedliwione opuszczenie posiedzenia Rady lub jej komisji powoduje utratę diety.

 

§ 62.  Radni ponoszą przed Radą  odpowiedzialność  za  udział i aktywność w jej pracach

oraz wywiązywanie się z obowiązków stosownie do zasad określonych w Regulaminie Rady.

 

 

§ 63.  1.  Radny jest zobowiązany do składania oświadczeń o stanie majątkowym.

Oświadczenie składa się przewodniczącemu Rady na piśmie zgodnie z wzorem określonym w Rozporządzeniu Rady Ministrów.

        2.  Niezłożenie przez radnego oświadczenia, o którym mowa w ust. 1 lub niedotrzymanie terminu określonego w ustawie o samorządzie gminnym skutkuje nieprzysługującą  radnemu dietą do czasu złożenia oświadczenia.

 

         § 64.   1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie.

         2.  Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest członkiem. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

         3.  Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy.

         4.   Podstawą zwolnienia radnego przez pracodawcę jest zawiadomienie lub zaproszenie określające termin i zadania, które radny ma wykonywać.

 

         § 65.   1.  Za udział w posiedzeniach organów gminy w związku z wykonywaniem  mandatu radni otrzymują diety .

         2.  Wysokość diet oraz zasady ich wypłacania określa uchwała Rady.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ IV

 

Współdziałanie Organów Gminy

 

           §  66.  Burmistrz Miasta-Gminy – organ wykonawczy Rady, zobowiązany jest składać    informacje na sesjach o realizacji zadań wynikających z uchwał Rady, głównie zaś programu Rady i budżetu, wytycznych  udzielanych mu przez Radę, oraz  problemach związanych

z bieżącą sytuacją gminy.

 

            § 67. Burmistrz ściśle współdziała z przewodniczącym Rady

i wiceprzewodniczącymi Rady w sprawach związanych z przygotowaniem organizacyjnym

i merytorycznym sesji Rady, szczególnie zaś projektów uchwał oraz niezbędnych materiałów i informacji.

 

 

ROZDZIAŁ V

 

Obsługa Rady Miejskiej

 

             § 68.  Obsługę Rady Miejskiej, jej komisji oraz radnych zapewnia Burmistrz Miasta-Gminy.

 

 

ROZDZIAŁ VI

 

Współdziałanie z jednostkami pomocniczymi gminy

 

             § 69.   1. Jednostkę pomocniczą gminy (sołectwo, osiedle) tworzy Rada w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

             2.  Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej gminy określa Rada odrębnym statutem.

 

        § 70.  Rada tworzy warunku do rozwoju jednostek pomocniczych i realizuje zadania

      wynikające z potrzeb społecznych, gospodarczych i socjalno-kulturalnych.

 

             § 71.  Rada współdziałając z jednostkami pomocniczymi gminy, zasięga

w szczególności opinii w sprawach:

1)  planu szczegółowego zagospodarowania sołectwa lub osiedla,

2)  lokalizacji inwestycji uciążliwych dla środowiska,

3)  sposobu gospodarowania mieniem komunalnym.

 

             § 72. Komisje Rady mogą współdziałać z jednostkami pomocniczymi gminy

w zakresie spraw merytorycznych komisji.

 

             § 73.  Rada dokonuje w razie potrzeby oceny działalności organów jednostek

pomocniczych gminy.

 

             § 74.  Rada zapewnia realizację uprawnień jednostek pomocniczych gminy.

W każdym przypadku rozpatruje skargi wniesione na postępowanie burmistrza

i    podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.

       

            

                                                  ROZDZIAŁ VII

 

Postanowienia końcowe

 

         § 75.  1. Rada uchwala Regulamin Rady w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

         2. W toku kadencji Rada może na wniosek radnych i komisji dokonywać w Regulaminie zmian.

         3.  Przewodniczący Rady czuwa nad właściwym stosowaniem Regulaminu  i w miarę potrzeb wyjaśnia jego ustalenia.

         4.  Regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

   

 

                                                                                                      Przewodniczący

                                                                                             Rady Miejskiej w Strykowie

 

                                                                                                      Bogdan Walczak

   

 

               

 

 

 

 

 

 

 

Osoba, która wprowadzała dane: Administrator
Data wytworzenia informacji: 2003-06-19 10:36:37
Data udostępnienia informacji: 2003-06-19 10:36:37
Data ostatniej aktualizacji: 2003-08-29 17:14:32

Wersja do wydruku...

corner   corner