UCHWAŁA NR VI/47/2003
RADY MIEJSKIEJ W STRYKOWIE
z dnia 12 marca 2003 roku
w sprawie: uchwalenia Statutu Gminy Stryków
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 1 oraz art.22 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 roku Dz. U. Nr 142, poz.1591 oraz Dz. U. z 2002 roku Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 214, poz.1806) Rada Miejska w Strykowie, uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się Statut Gminy Stryków w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Tracą moc uchwały:
1) Uchwała Nr XXI/150/96 Rady Miejskiej w Strykowie z dnia 7 lutego 1996 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Stryków,
2) Uchwała Nr XXXIV/235/1997 Rady Miejskiej w Strykowie z dnia 28 lutego 1997 roku w sprawie zmian do Statutu Gminy Stryków,
3) Uchwała Nr XIII/109/99 Rady Miejskiej w Strykowie z dnia 22 grudnia 1999 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy, Stryków,
4) Uchwała Nr XXXIII/260/2001 Rady Miejskiej w Strykowie z dnia 29 sierpnia 2001 roku w sprawie zmian do Statutu Gminy Stryków.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta-Gminy Stryków.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia
w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i podlega opublikowaniu na tablicach informacyjnych Urzędu Miasta-Gminy Stryków.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Strykowie
Bogdan Walczak
Załącznik
do Uchwały Nr VI/47/2003
Rady Miejskiej w Strykowie
z dnia 12 marca 2003 roku
STATUT GMINY STRYKÓW
Działając na podstawie postanowień art. 18 ust. 2 pkt 1 oraz art. 22 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591; zmiany Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 214, poz.1806) Rada Miejska w Strykowie ustala następującą treść Statutu Gminy Stryków:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1.
- Gmina Stryków, zwana dalej gminą jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich jej mieszkańców.
- Gmina posiada osobowość prawną.
- Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
§ 2.
Gmina obejmuje obszar o powierzchni ogólnej 157,8 km kw. w tym:
- powierzchnia miasta – 8,1 km kw.
- powierzchnia wsi - 149,7 km kw.
Granice gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.
§ 3.
Terytorium gminy obejmuje:
- miasto Stryków,
- wsie: Anielin, Anielin Swędowski, Bartolin, Bratoszewice, Bronin, Cesarka, Ciołek, Dobra, Dobra-Nowiny, Dobieszków, Gozdów, Kalinów, Kiełmina, Klęk, Koźle, Krucice, Lipa, Lipka, Ługi, Michałówek, Niesułków, Niesułków Kolonia, Nowostawy Górne, Orzechówek, Osse, Pludwiny, Rokitnica, Sadówka, Sierżnia, Smolice, Sosnowiec, Sosnowiec Pieńki, Stary Imielnik, Swędów, Tymianka, Warszewice, Wola Błędowa, Wrzask, Wyskoki, Zelgoszcz, Zagłoba.
§ 4.
W gminie tworzy się jednostki pomocnicze – sołectwa i o siedla. Wykaz i granice jednostek pomocniczych gminy określone są na mapach stanowiących załącznik nr 2 do statutu.
§ 5.
Herb oraz flagę gminy określają wzory stanowiące załącznik nr 3 do statutu.
§ 6.
Siedzibą organów gminy jest miasto Stryków.
ROZDZIAŁ II
ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY
§ 7.
1. Gmina wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
2. Podstawowymi zadaniami gminy są:
1) zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty,
2) tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy,
3) zapewnienie pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.
3. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska
i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania
ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń
sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadków komunalnych,
zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania
kultury,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń
sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony
przciwpożarowej i przciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania
gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz
obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki
socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw,
.
§ 8.
1. Gmina realizuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw oraz zadania przejęte w drodze porozumień.
2. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz z zakresu
właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego..
3. .Zadania, o których mowa w ust. 1 i 2 wykonywane są po zapewnieniu
koniecznych środków finansowych.
§ 9.
W celu wykonywania zadań gmina tworzy jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 4 do statutu.
ROZDZIAŁ III
WŁADZE GMINY
§ 10.
1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.
2. Zasady i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa odrębna ustawa.
§ 11.
Organami gminy są:
- Rada Miejska jako organ stanowiący i kontrolny.
- Burmistrz Miasta-Gminy jako organ wykonawczy gminy.
ROZDZIAŁ IV
RADA MIEJSKA
§ 12.
1. W skład Rady Miejskiej zwanej dalej radą wchodzi piętnastu radnych.
2. Kadencja rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.
§ 13.
1. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.
2. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie następującej treści:
Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców.
3. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno
radni powstają i wypowiadają słowo ślubuję.
Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: Tak mi dopomóż Bóg
4. Radni nieobecni na pierwszej sesji rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
5. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się z mandatu.
§ 14.
1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
2. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu rady, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.
3. Szczegółowy tryb powołania i odwołania przewodniczącego rady i wiceprzewodniczących określa regulamin organizacyjny rady.
§ 15.
1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Przewodniczący jest zobowiązany zwołać sesję na wniosek burmistrza lub co najmniej ¼ ustawowego składu rady w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
3. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
4. Działalność przewodniczącego rady jest wspomagana przez Konwent Rady Miejskiej, w skład którego wchodzą:
- wiceprzewodniczący rady,
- przewodniczący stałych komisji rady.
§ 16.
1. W obradach rady uczestniczy burmistrz, sekretarz gminy, skarbnik gminy, pracownicy wyznaczeni przez burmistrza do referowania spraw i udzielania odpowiedzi, oraz zaproszeni przedstawiciele jednostek samorządowych, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy, urzędów, przedsiębiorstw i zakładów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.
2. Obsługę prawną w obradach rady zapewnia Burmistrz Miasta-Gminy Stryków.
§ 17
1. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej właściwości rady należy:
1) uchwalanie statutu gminy oraz jego zmian,
2) ustalanie wynagrodzenia burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy - na wniosek burmistrza,
4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania w wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania , nabywania i wykupu przez burmistrza,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez burmistrza w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez burmistrza,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez burmistrza w roku budżetowym.
10) określanie wysokości sumy, do której burmistrz może samodzielnie zaciągać
zobowiązania,
11). podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w § 8 ust. 1 i 2
niniejszego statutu.
12). podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz
wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
13). podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i
regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń
społeczności lokalnych i regionalnych,
14). podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów
publicznych oraz wznoszenia pomników,
15). nadawanie honorowego obywatelstwa gminy.
16). podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i
studentów,
17). stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.
§ 18.
Uchwały rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 19.
1. Przepisy gminne podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego oraz poprzez wywieszenie na tablicach informacyjnych Urzędu Miasta-Gminy Stryków.
2. Pozostałe uchwały rady ogłaszane są poprzez wywieszenie na tablicach informacyjnych Urzędu Miasta-Gminy Stryków.
§ 20.
1. Rada kontroluje działalność burmistrza , gminnych jednostek organizacyjnych
oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną.
2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje: przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady.
3 .Do zadań komisji rewizyjnej w szczególności należy:
a) opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium burmistrzowi,
b) wykonywanie innych zadań zleconych przez radę w zakresie kontroli.
4. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa załącznik nr 5 do statutu.
§ 21.
1. Ponadto rada ze swego grona powołuje następujące komisje stałe:
1) budżetu i spraw gospodarczych,
2) inwentaryzacji mienia komunalnego. planu miejscowego i dróg publicznych,
3) edukacji publicznej, kultury, zdrowia, sportu i turystyki,
4) porządku , bezpieczeństwa publicznego i spraw obywatelskich,
5) rolnictwa i ochrony środowiska.
2. Rada ustala liczbę członków komisji.
3. Powołuje skład osobowy komisji w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
4. Dokonywanie zmian w składzie osobowym komisji następuje na wniosek danej komisji lub co najmniej ¼ ustawowego składu rady.
5. Przewodniczącego komisji i jego zastępcę wybiera i odwołuje komisja ze swego składu.
6. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami.
Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu
7. Rada może powoływać komisje doraźne do określonych celów, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
§ 22.
1. Do zadań komisji stałych należy:
1) opiniowanie spraw, które są przedmiotem obrad rady jak również spraw
przekazanych pod obrady komisji w wyniku interpelacji radnego po
przegłosowaniu,
2) opiniowanie spraw dotyczących działania burmistrza z zakresu administracji publicznej lub z zakresu zadań zleconych po otrzymaniu wniosku,
3) występowanie do przewodniczącego rady z inicjatywą uchwałodawczą,
4) przyjmowanie skarg i wniosków mieszkańców, ich opiniowanie i przekazywanie ich właściwym organom do rozpatrzenia.
2. Zasady i tryb działania komisji określają Regulaminy Pracy Komisji zatwierdzane przez radę.
§ 23
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych, których łączy wspólnota zainteresowań.
2. Klub może tworzyć co najmniej 5 radnych..
3. Przynależność do klubu radnych jest dobrowolna.
4. Utworzenie klubu radnych należy pisemnie zgłosić przewodniczącemu rady miejskiej w ciągu 30 dni od zebrania założycielskiego. Fakt utworzenia klubu przewodniczący rady miejskiej ogłasza na najbliższej sesji
5. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zwierać:
a) nazwę klubu – jeżeli klub ją posiada,
b) regulamin klubu,
c) listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,
d) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
6. Działalność klubu nie może być finansowana z budżetu gminy. Urząd zapewnia pomieszczenia na działalność klubu.
7. Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze statutem gminy.
8. Przedstawiciele klubów radnych mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad rady.
§ 24.
Szczegółową organizację oraz tryb pracy rady określa regulamin rady zatwierdzony uchwałą.
ROZDZIAŁ V
BURMISTRZ MIASTA-GMINY
§ 25
1. Organem wykonawczym gminy jest burmistrz.
2 . Kadencja burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji rady lub
wyboru go przez radę i upływa z dniem upływu kadencji rady.
3. Objęcie obowiązków przez burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec rady ślubowania o następującej treści:
Obejmując urząd burmistrza, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a
powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności
mieszkańców gminy.
4. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: Tak mi dopomóż Bóg
§ 26.
1. Burmistrz wykonuje uchwały rady i zadania gminy określone przepisami prawa.
2. Do zadań burmistrza należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał rady,
2) określanie sposobu wykonywania uchwał,
3) gospodarowaniem mieniem komunalnym,
4) wykonywanie budżetu,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
3. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
4. Burmistrz opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.
5. W realizacji zadań własnych gminy burmistrz podlega wyłącznie radzie.
6. W celu wypracowywania opinii w zakresie zadań własnych , burmistrz może powoływać zarządzeniem w miarę potrzeb społeczną komisję problemową, liczącą nie więcej niż 3 osoby.
§ 27.
1. Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta-Gminy; zwanego dalej urzędem.
2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa Regulamin Organizacyjny nadany przez burmistrza w drodze zarządzenia.
3. Kierownikiem urzędu jest burmistrz.
4. Burmistrz – kierownik urzędu może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu sekretarzowi gminy.
5. Burmistrz – kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 28.
1. Uchwała rady w sprawie nieudzielenia burmistrzowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania burmistrza . Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia burmistrzowi absolutorium rada zapoznaje się z wnioskiem i opinią komisji rewizyjnej zaopiniowanej przez regionalną izbę obrachunkową.
2. Uchwałę w sprawie absolutorium rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
3. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania burmistrza z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia burmistrzowi absolutorium.
4. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 3 rada zapoznaje się z opinią regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały rady o nieudzieleniu burmistrzowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień burmistrza.
5. Uchwałę, o której mowa w ust. 3 rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym.
§ 29.
1. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania burmistrza z przyczyny innej niż nieudzielenie burmistrzowi absolutorium jedynie na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu rady.
2. Wniosek o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.
3. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania burmistrza na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1.
4. Uchwałę, o której mowa w ust. 3 rada podejmuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym.
5. Jeżeli zgłoszony wniosek w trybie określonym w ust. 1 i 2 o podjęcie uchwały o przeprowadzeniu referendum nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony w tym trybie nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od poprzedniego głosowania.
§ 30.
1. W przypadku wygaśnięcia mandatu burmistrza przed upływem kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach określonych w ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta oraz w ustawie – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
2. Wyborów nie przeprowadza się, jeżeli data wyborów przedterminowych miałaby przypaść w okresie 6 miesięcy przed zakończeniem kadencji burmistrza.
ROZDZIAŁ V I
ZASADY DOSTĘPU DO INFORMACJI
§ 31.
1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Uprawnionymi do dostępu do informacji są wszystkie osoby zainteresowane, bez potrzeby wskazywania interesu prawnego bądź tylko faktycznego , chcące uzyskać informacje związane z działaniem organów gminy.
3. Prawo do uzyskania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia rady i komisji..
§ 32.
1. Odpowiedzialnym za dostęp do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych jest: burmistrz, zastępca burmistrza, skarbnik i sekretarz w ramach powierzonych im obowiązków.
2. Odpowiedzialnym za udostępnienie protokołów z sesji i posiedzeń komisji jest pracownik Referatu Organizacyjnego - prowadzący obsługę biurową organów gminy.
§ 33.
1. Protokoły z posiedzeń organów gminy i komisji rady udostępnia się na ustny wniosek zainteresowanego.
2. Informacje o działalności organów gminy i dostęp do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych udostępnia się na wniosek zainteresowanego zgłoszony w formie ustnej. Jeżeli żądanie dotyczy udzielenia innych informacji , wykraczających poza treść w/wym. protokołów, zainteresowany winien sformułować wniosek na piśmie..
3. Udostępnianie protokołów i dokumentów polega na: przedłożeniu żądanego protokołu lub dokumentu, odpisu całego dokumentu, wyciągów, kserokopii niezwłocznie, a w sytuacjach uniemożliwiających natychmiastowe udostępnienie najpóźniej w terminie 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
4. Protokoły i dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych udostepniane są do wglądu w siedzibie Urzędu Miasta-Gminy Stryków w obecności pracownika odpowiedzialnego merytorycznie za załatwianie spraw.
5. Za sporządzanie kopii pobiera się opłaty w wysokości ustalonej przez radę odrębną uchwałą.
§ 34.
1. Prawo dostępu do informacji podlega ograniczeniu ze względu na ochronę wolności i praw innych osób, podmiotów gospodarczych , prywatność osób fizycznych, oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa.
2. Do ustawowych ograniczeń należą dokumenty i informacje wynikające z kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o ochronie informacji niejawnych.
3. Odmowa udzielenia informacji w formie decyzji administracyjnej musi być związana ze wskazaniem konkretnego przepisu ustawy, który udzielenia informacji zakazuje.
§ 35.
1. O terminach sesji i komisji oraz o przedmiocie obrad obywatele są powiadamiani w formie obwieszczeń wywieszanych na tablicach informacyjnych w Urzędzie Miasta-Gminy.
2. Wyjątek stanowią posiedzenia komisji zwoływane doraźnie, we wcześniej nieprzewidzianym terminie , dla zaopiniowania konkretnej sprawy.
ROZDZIAŁ VII
MIENIE KOMUNALNE
§ 36.
Gminie przysługuje prawo własności i inne prawa majątkowe. Prawa te stanowią mienie komunalne.
§ 37.
1. Gmina posiada majątek, który uzyskała lub uzyska w następujący sposób:
2) na podstawie ustawy z dnia 10 maja 1990 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych,
3) w wyniku przekazania przez administrację rządową na zasadach określonych przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia,
4) przez inne czynności prawne,
5) w innych przypadkach określonych odrębnymi ustawami.
2. Wszystkie składniki mienia komunalnego gminy określone są w Informacji o mieniu
komunalnym przedkładanej corocznie radzie wraz z projektem budżetu na następny
rok.
§ 38.
1. Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom gminy prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe pozostają nienaruszone.
2. Do mienia gminnego mają zastosowanie, z zastrzeżeniem ust. 1 przepisy dotyczące mienia komunalnego.
§ 39.
1. W sprawie gospodarowania majątkiem gminy burmistrz opracowuje strategię działania i przedkłada radzie do zatwierdzenia.
2. Gmina prowadzi gospodarkę mieniem komunalnym poprzez:
1) użytkowanie mienia we własnym zakresie,
2) sprzedaż lub oddawanie w użytkowanie wieczyste,
3) oddawanie w dzierżawę,
4) najem,
5) użyczenie,
6) przekazanie w zarząd.
3. Do zasad gospodarowania mieniem komunalnym, o których mowa w ust. 2 pkt 2-7 mają zastosowanie przepisy Ustawy o gospodarce nieruchomościami.
§ 40.
Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.
§ 41.
1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca burmistrza wraz i inną upoważnioną przez burmistrza osobą.
2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.
3. Skarbnik gminy, który odmówił kontrasygnaty, dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika powiadamiając o tym radę oraz regionalną izbę obrachunkową.
ROZDZIAŁ VIII
GOSPODARKA FINANSOWA GMINY
§ 42.
1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.
2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.
3. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.
§ 43
1. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami przygotowuje burmistrz i przedkłada radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt regionalnej izbie obrachunkowej, celem zaopiniowania.
2. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
3. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa rada.
4. Do czasu uchwalenia budżetu przez radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie.
5. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 4 regionalna izba obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych najpóźniej do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 4
§ 44.
1. Dochodami gminy są:
1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,
2) dochody z majątku gminy,
3) subwencje ogólne z budżetu państwa.
2. Dochodami gminy mogą być:
1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,
2) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,
3) spadki, zapisy i darowizny,
4) inne dochody.
§ 45.
1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada burmistrz.
2. Burmistrzowi gminy przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale
budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez
radę,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych
przez radę,
3) dokonywania wydatków bieżących,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,
5) dysponowania rezerwami budżetu gminy,
6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
3. Uchwała budżetowa określa źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.
4. Rachunek finansowy gminy prowadzi bank wskazany przez radę odrębną uchwałą.
ROZDIZAŁ IX.
GMINNE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
§ 46.
1. W celu wykonywania zadań gmina tworzy gminne jednostki organizacyjne , a także może zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
2. Współtworzy lub przystępuje do już istniejących związków międzygminnych.
§ 47.
Działalność gminnych jednostek organizacyjnych określają statuty tych jednostek zatwierdzone odrębnymi uchwałami przez radę .
§ 48.
Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 4 do Statutu.
ROZDZIAŁ X
JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY
§ 49.
1. Jednostki pomocnicze w gminie tworzy się mocą uchwały rady.
2. Podjęcie przez radę uchwały w sprawie utworzenia nowej jednostki pomocniczej, podziału lub połączenia dotychczasowych powinno być poprzedzone konsultacjami z mieszkańcami jednostki, której zmiana dotyczy.
3. Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy na zasadach określonych w statutach jednostek.
4. Jednostki pomocnicze zarządzają na zasadach zwykłego zarządu mieniem komunalnym, korzystają z niego oraz rozporządzają dochodami z tego źródła w zakresie określonym w statutach jednostek.
§ 50.
Szczegółową organizację i zakres działania określa statut jednostki pomocniczej zatwierdzony uchwałą rady.
ROZDZIAŁ XI
UCHWALENIE STATUTU
§ 51.
Uchwalanie statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady.
§ 52.
Zmiany w statucie uchwala się odpowiednio jak w § 54
§ 53.
Projekty zmian do obowiązującego statutu radni składają do przewodniczącego rady lub w formie wniosków na posiedzeniach rady.
Przewodniczący Rady Miejskiej
w Strykowie
Bogdan Walczak
.