Informacja dotycząca nowych zasad gospodarowania odpadami komunalnymi w gminie Stryków
Szanowni Mieszkańcy Gminy Stryków – właściciele nieruchomości
Od 1 lipca 2013 roku zacznie obowiązywać nowy system gospodarki odpadami. Od tego dnia to gmina będzie zobowiązana do odbioru odpadów ze wszystkich zamieszkałych nieruchomości. W zamian gmina będzie pobierała opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości:
• 7 zł miesięcznie za każdego mieszkańca nieruchomości zamieszkałych w przypadku zadeklarowania przez właściciela nieruchomości selektywnego zbierania odpadów, lub
• 12 zł miesięcznie za każdego mieszkańca nieruchomości zamieszkałej, jeżeli jej właściciel nie wyrazi chęci selektywnego zbierania odpadów.
Maksymalna opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny wyliczona w deklaracji, należna za 1 miesiąc wynosi 35,00 zł i w dotyczy właścicieli nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej oraz dla każdego lokalu w zabudowie wielorodzinnej.
W przypadku wyliczenia opłaty za selektywne zbieranie odpadów (liczba osób zamieszkujących nieruchomość x stawka opłaty 7 zł ) w kwocie wyższej nić 35 zł miesięcznie właściciel nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej w deklaracji o wysokości opłaty wpisuje kwotę 35 zł i wnosi ją na rzecz gminy.
W zabudowie wielorodzinnej maksymalna opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi w kwocie 35 zł dotyczy każdego lokalu odrębnie.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi regulowana będzie kwartalnie, bez uprzedniego wezwania:
- za I kwartał do 10 kwietnia danego roku,
- za II kwartał do 10 lipca danego roku,
- za III kwartał do 10 października danego roku,
- za IV kwartał do 31 grudnia danego roku.
Termin dokonania pierwszej wpłaty upływa 10 października 2013 r. i obejmuje okres od 1 lipca 2013 r. do 30 września 2013 r.
W przypadku zmiany wysokości opłaty miesięcznej, nowa jej wysokość obowiązywać będzie od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym dokonano zmiany.
Właściciele nieruchomości będą mogli dokonać opłaty przelewem na rachunek bankowy /Bank Spółdzielczy w Strykowie nr 90 8785 0002 2001 0000 1993 0001/ lub w kasie Urzędu Miasta-Gminy Stryków ul. Kościuszki 27
Opłaty nieuiszczone w wyznaczonym terminie podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
W zamian za opłatę Gmina odbierze bezpośrednio z nieruchomości:
- zmieszane odpady komunalne nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie w przypadku zabudowy jednorodzinnej, zagrodowej i raz w tygodniu w przypadku zabudowy wielorodzinnej
- selektywnie zgromadzone odpady takie jak: papier, szkło, tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe nie rzadziej niż raz w miesiącu w przypadku zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej oraz raz na dwa tygodnie w przypadku zabudowy wielorodzinnej,
- odpady wielkogabarytowe, meble i zużyte opony - nie rzadziej niż dwa razy w roku.
Wyboru sposobu zbierania odpadów (segregacja lub jej brak) należy dokonać składając
deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – jest to ustawowy obowiązek właściciela nieruchomości. Właściciele nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie gminy Stryków składają deklarację do Burmistrza Miasta-Gminy Stryków w terminie:
1) do 31 marca 2013 r. - dla pierwszej deklaracji,
2) 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania odpadów,
3) 14 dni od dnia zmiany danych określonych w deklaracji.
Deklarację w formie elektronicznej można pobrać ze strony internetowej Urzędu Miasta.
Segregacja odpadów jest jedną z metod ograniczenia ilości odpadów podlegających składowaniu, przez odzysk surowców nadających się do ponownego użytku lub przetworzenia i wykorzystania do produkcji nowych materiałów.
Segregacja odpadów na terenie gminy Stryków będzie odbywać się u źródła, czyli u każdego w domu/ na posesji. Polega ona na tym aby zbierać śmieci z podziałem na rodzaj materiałów (surowców), z jakiego zostały wyprodukowane. Segregacja będzie prowadzona w systemie workowym lub pojemnikowym. Odpady będziemy zbierać do specjalnych, różnokolorowych worków i pojemników, które zostaną odebrane przez wyłonioną w przetargu firmę.
Osoby, które zadeklarują selektywną zbiórkę nie będą mogły mieszać odpadów posegregowanych z odpadami zmieszanymi. Oddzielnie należy zbierać:
• papier,
• szkło,
• tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe i metal,
• odpady ulegające biodegradacji (resztki jedzenia, odpady kuchenne itp.)
Właściciel nieruchomości, na terenie której w wyniku pielęgnacji zieleni powstają odpady zielone, oraz odpady biodegradowalne, zobowiązany jest do ich selektywnego zbierania i dostarczania na własny koszt do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów. Z obowiązku zwolnieni są właściciele nieruchomości dokonujący kompostowania odpadów zielonych i biodegradowalnych we własnym zakresie i na własne potrzeby, w przydomowych kompostownikach w sposób niepowodujący uciążliwości dla otoczenia.
Szczegóły jak poprawnie przeprowadzić segregację odpadów znajdują się w załączonej tabeli.
Dodatkowo właściciel nieruchomości będzie mógł nieodpłatnie, w każdej ilości dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów, który powstanie w gminie: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, odpady komunalne ulegające biodegradacji, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeterminowane leki i chemikalia, opakowania po farbach i lakierach, zużyte baterie i akumulatory, odpady wielkogabarytowe, budowlane i rozbiórkowe wytworzone poza terenami budowy, zużyte opony.
W związku z przejęciem obowiązku odbioru odpadów przez gminę, należy rozwiązać dotychczasową umowę z firmą wywozową do 1 lipca 2013 r. Należy sprawdzić jaki okres wypowiedzenia przewiduje umowa i odpowiednio wcześniej ją wypowiedzieć. Tym samym, jeżeli umowa na wywóz odpadów komunalnych nie zostanie wypowiedziana w odpowiednim czasie tj. do 30 czerwca 2013 r., właściciel nieruchomości będzie zobowiązany do uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszczanej na rzecz gminy oraz wynagrodzenia za wywóz odpadów komunalnych z tytułu zawartej umowy.
Umowy zawarte z Zakładem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strykowie wygasają z dniem 30 czerwca 2013 r. (bez wypowiedzenia).
Do czasu wejścia w życie nowego systemu, czyli do dnia 1 lipca 2013 r. właściciele nieruchomości mają obowiązek pozbywania się odpadów komunalnych na dotychczasowych zasadach, czyli przekazywania zebranych odpadów, na podstawie umowy, podmiotom wpisanym do rejestru działalności regulowanej.