Przyjmowanie dokumentów potrzebnych do zawarcia małżeństwa cywilnego i wyznaniowego ze skutkami cywilnymi
Sposób załatwienia sprawy:
Osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo składają zapewnienie o braku okoliczności wyłączających jego zawarcie:
- w przypadku ślubu cywilnego – przed Kierownikiem wybranego przez siebie Urzędu Stanu Cywilnego,
- w przypadku ślubu wyznaniowego ze skutkami cywilnymi – zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wydaje Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego miejsca zamieszkania jednej z osób zamierzających zawrzeć małżeństwo.
Wymagane dokumenty:
1) kawaler / panna
- dowód osobisty,
- odpis skrócony aktu urodzenia.
2) wdowiec / wdowa:
- dowód osobisty,
- odpis skrócony aktu urodzenia,
- odpis skrócony aktu zgonu małżonka.
3) rozwiedziony / rozwiedziona:
- dowód osobisty,
- odpis skrócony aktu urodzenia,
- odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie.
Osoby nie składają odpisów skróconych akt stanu cywilnego, jeżeli został sporządzony w USC, w którym nastąpi sporządzenie aktu małżeństwa.
Opłata skarbowa:
podanie - 5zł., za sporządzenie aktu małżeństwa - 75 zł., za każdy załącznik - 0,50 zł.
Terminy:
Złożenie dokumentów do ślubu cywilnego:
Od 6 miesięcy do 1 miesiąca przed planowaną datą ślubu cywilnego. Termin ten może ulec skróceniu, jeżeli przemawiają za tym ważne względy.
Złożenie dokumentów do ślubu wyznaniowego ze skutkami cywilnymi: W okresie 3 m-cy przed planowaną datą ślubu wyznaniowego (zaświadczenie jest ważne 3 m-ce od daty wystawienia).
Podstawa prawna:
- Ustawa z 29 września 1986r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. Nr 36, poz. 180 z późniejszymi zmianami),
- Ustawa z 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. Nr 9, poz.59 z późniejszymi zmianami)