Zarządzenie Nr 97 / 2006
Burmistrza Miasta – Gminy Stryków
z dnia 29 grudnia 2006 r.
w sprawie : procedury kontroli finansowej
Na podstawie art. 47 ust. 3 i w związku z art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U . Nr 249 poz. 2104, Nr 169 poz. 1420, z 2006 r. Nr 45 poz.. 319, Nr 104 poz. 708 , Nr 170 poz. 1217 o 1217, Nr 187 poz. 1381 ) – Burmistrz Miasta – Gminy Stryków
zarządza , co następuje:
§ 1. Wprowadza się niżej ustalone procedury kontroli finansowej , w tym zasadę
wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych , dokonywania
wydatków i bieżącej kontroli pozostałych wydatków.
§ 2.1.Kontrola finansowa dotyczy całokształtu procesów związanych z pobieraniem i
gromadzeniem dochodów , zaciąganiem zobowiązań finansowych , dokonywa –
niem wydatków oraz gospodarowania majątkiem jednostki .
2.Zasadniczym celem działalności kontrolnej jest wykrywanie nieprawidłowości
w funkcjonowaniu jednostki na każdym odcinku jej działania .
3.Celem kontroli jest również ochrona interesów i praw majątkowych jednostki
oraz zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań publicznych.
4.Kontrola finansowa polega na badaniu i porównywaniu stanu faktycznego ze
stanem wymaganym w oparciu o przyjęte kryteria kontroli.
§ 3. Zakres kontroli finansowej obejmuje w szczególności :
1) przyjęte struktury organizacyjne w powiązaniu z zakresem i charakterem
zadań jednostki ,
2) przestrzeganie wewnętrznych unormowań jednostki ,
3) pobieranie i gromadzenie dochodów , w tym dochodów podatkowych ,
4) zaciąganie zobowiązań i dokonywanie wydatków ,
5) udzielanie zamówień publicznych,
6) planowanie i realizację inwestycji ,
7) gospodarowanie majątkiem jednostki , jego ochronę i inwentaryzację.
§ 4. Kontrola zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków uwzględnia wstępną
ocenę celowości zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków .
§ 5. W ramach kontroli wewnętrznej występują trzy formy kontroli :
1) samokontrola,
2) kontrola instytucjonalna ,
3) kontrola funkcjonalna .
§ 6.1.Samokontrola , to kontrola do której zobowiązany jest każdy pracownik bez
względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy.
2.W zakresie obowiązków samokontroli wykonywana jest kontrola wstępna w
toku codziennego działania . Obejmuje ona obowiązki w zakresie sprawdzania,
akceptacji wydatków , badania projektów umów i planów .
3.W przypadku ujawnienia nieprawidłowości w przebiegu operacji gospodarczych
lub innych przedsięwzięć oraz w dowodach dokumentujących te zdarzenia ,
dokonujący samokontroli powinien:
1) przedsięwziąć niezbędne działania w celu usunięcia nieprawidłowości ,
2) poinformować przełożonego o ujawnionych nieprawidłowościach , w sytuacji gdy nieprawidłowości tę wpłyną lub wpłynęły w sposób negatywny
na działalność jednostki .
4.Obowiązkiem przełożonego jest podjęcie decyzji w sprawie dalszego toku
postępowania .
§ 7. Kontrola instytucjonalna sprawowana jest przez wyspecjalizowane instytucje
zewnętrzne lub wyodrębnione komórki organizacyjne tej samej instytucji .
§ 8. Kontrola funkcjonalna wykonywana jest przez pracowników na stanowiskach
kierowniczych , w wydziałach biorących udział w realizacji określonych zadań ,
operacji , procesów itp.
§ 9. W trakcie czynności kontrolnych ocena badanego stanu faktycznego powinna
odbywać się według określonych typowych kryteriów. Do takich kryteriów należy
zaliczyć:
1) zgodność z prawem – tzw. legalność , czyli zgodność z obowiązującymi
przepisami ustawowymi i normami zawartymi w obowiązujących w jednostce przepisach wewnętrznych,
2) gospodarność - ocena kontrolowanych zjawisk , procesów gospodarczych i
finansowych z punktu widzenia racjonalności , efektywności i celowości
podejmowanych decyzji,
3) celowość - zapewniająca eliminację działań niekorzystnych i zbędnych z
punktu widzenia interesów jednostki ,
4) zgodność dokumentacji ze stanem faktycznym – inaczej rzetelność , a ze
strony kontrolującego gwarancja , że podejmowane działania są wykonywane
wg najlepszej wiedzy i umiejętności osoby kontrolującej .
§ 10.1.Kontrola finansowa funkcjonuje na etapie:
1) kontroli wstępnej,
2) kontroli bieżącej,
3) kontroli następczej
2.Kontrola wstępna to kontrola decyzji i operacji planowanych , zamierzonych i
ma na celu zapobieganie nieprawidłowym działaniom i polega na sprawdze –
niu , czy zamierzone czynności są zgodne z kryteriami określonymi w § 9 .
3.Kontrola bieżąca polega na badaniu czynności i wszelkiego rodzaju operacji
podczas ich wykonywania dla stwierdzenia , czy wykonanie to ma prawidłowy
przebieg i jest zgodne z ustalonymi wyznaczeniami (wskaźnikami planu
finansowego , limitami wydatków , normami zużycia np. opału , paliwa itp. ).
4.Kontrola następcza (końcowa) polega na badaniu przedsięwzięć i operacji już
zrealizowanych oraz związanych z nimi dokumentów . Ma na celu ocenę jej
prawidłowości i osiągnięte efekty . Ma także na celu ocenę prawidłowości
funkcjonowania kontroli finansowej .
§ 11. Kontrola na etapie wstępnym i bieżącym wykonywana jest na etapie kontroli
funkcjonalnej przez właściwych pracowników .
§ 12. Kontrola następcza dokonywana jest przez pracownika ds. kontroli finansowej.
§ 13.1.Formy kontroli finansowej określone w § 10 ust. 1 polegają na sprawdzeniu
dokumentów pod względem :
1) merytorycznym
2) formalnym
3) rachunkowym
2. Kontrola merytoryczna polega na zbadaniu , czy wykonanie danej
czynności jest zgodne z planem lub ustaleniami zawartymi w umowie itp.,
w szczególności zaś na zbadaniu czy:
1) ujęta w dokumencie czynność jako wykonana jest zgodna co do ilości ,
jakości , kosztu , miejsca i czasu wykonania ze zleceniem , zamówieniem,
umową itp.
3. Kontrola formalna polega na zbadaniu wiarygodności dokumentów oraz na
zbadaniu prawidłowości ich sporządzenia ze względu na treść i formę , a w
szczególności zaś na zbadaniu czy:
1) dokument został wystawiony przez właściwy podmiot ,
2) operacji dokonały upoważnione do tego osoby ,
3) dokument został zatwierdzony przez osoby upoważnione ,
4) treść i forma odpowiada przepisom prawa ,
5) zawarcie umowy zostało poprzedzone postępowaniem przewidzianym w
obowiązujących przepisach ( ustawy Prawo zamówień publicznych ) ,
6) zobowiązani do kontroli zdarzenia gospodarczego na danym etapie
wykonali tę kontrolę , i czy wykonali ją należycie , a fakt kontroli potwierdzili na dokumencie.
4. Kontrola dokumentów pod względem rachunkowym polega na sprawdze-
niu poprawności i rzetelności wyliczeń zawartych w dokumentach .
§ 14. Skarbnik (główny księgowy ) lub osoba przez niego upoważniona dokonuje
wstępnej oceny zgodności planowanej operacji gospodarczej z planem
finansowym , a potwierdzeniem dokonania kontroli jest podpis złożony na
dokumencie obok podpisu osoby właściwej rzeczowo. Złożenie podpisu
oznacza , że planowane zobowiązanie (wydatek) mieści się w planie finan-
sowym , a jednostka posiada środki na ich pokrycie .
§ 15.1.Planowane zobowiązanie ( wydatek ) zatwierdza kierownik jednostki lub
osoba przez niego upoważniona.
2.Kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona przed zatwierdze –
niem dokonuje analizy przedstawionego uzasadnienia.
3.Zatwierdzenie zobowiązania ( wydatku) następuje przez złożenie podpisu
na dokumencie .
4.Złożenie podpisu oznacza w szczególności nie wniesienie zastrzeżenia , co
do celowości zobowiązania (wydatku ) oraz prawidłowość trybu udzielenia
zamówienia publicznego .
§ 16. 1.Wstępna kontrola celowości wydatków płacowych dokonywana jest przez
kierownika jednostki lub osobę upoważnioną.
2. Kontrola ta obejmuje adekwatność zatrudnienia w poszczególnych
wydziałach
3.Wstępna kontrola celowości wydatków płacowych dokonywana jest na
etapie przygotowania projektu planu finansowego.
§ 17.1.Wstępna ocena celowości planowanych zobowiązań i wydatków inwesty –
cyjnych dokonywana jest przez kierownika jednostki , także na etapie
przygotowania planu finansowego.
2.Negatywna ocena celowości zaciągnięcia zobowiązania i dokonania
wydatku stanowi przesłankę odstąpienia od zobowiązania i dokonania
wydatku.
§ 18.1.Kontrola procesów pobierania i gromadzenia dochodów oznacza w
szczególności kontrolę terminowości wpływu należności jednostki oraz
podejmowanie niezbędnych czynności egzekucyjnych.
2.W odniesieniu do należności podatkowych czynności kontrolne dokonywane
są z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
22.11.2001r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 137, poz. 1541 z późn. zmianami ) .
§ 19.1. Kontrola gospodarki składnikami majątkowymi dokonywana jest w szcze –
gólności poprzez inwentaryzację stanu aktywów i pasywów jednostki .
2.Inwentaryzacja majątku jednostki odbywa się na zasadach i terminach
określonych w instrukcji inwentaryzacyjnej .
§ 20. Kontrola gospodarki składnikami majątkowymi obejmuje także wykonywanie
przez kierownika jednostki lub osobę upoważnioną kontroli zabezpieczenia
mienia przed zniszczeniem , uszkodzeniem lub kradzieżą.
§ 21. Kontrola realizacji operacji gospodarczych realizowana jest poprzez kontrolę
rachunków. Formalnie oznacza ocenę, czy dokumenty dotyczące operacji
gospodarczych są technicznie i prawnie wystawione przez właściwe osoby ,
podpisy zawierają wszystkie elementy prawidłowości dowodu oraz są wolne
od błędów rachunkowych.
§ 22. 1. Poprzez kontrolę merytoryczną rozumie się kontrolę rzetelności , legalności i
gospodarności realizowanych operacji gospodarczych .
2. Kontrola merytoryczna obejmuje w szczególności wykonywanie operacji
gospodarczych zgodnie z zawartą umową i odnosi się do obowiązku stosowa –
nia przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.
§23.1.Kontrola polega także na ocenie zgodności z prawem projektów dokumen-
tów ( umów , porozumień , uchwał ) .
2.Kontrola dokonywana jest przez radcę prawnego, a jej potwierdzeniem jest
podpis z adnotacją o treści „Nie wnoszę uwag co do zgodności z obowiązują-
cymi przepisami” . W razie stwierdzenia sprzeczności z prawem radca
prawny wskazuje naruszenie i sposób jego usunięcia.
3.Pracownik odpowiedzialny za przygotowanie projektu dokumentu , dokonuje
zmian zgodnie z zaleceniem radcy prawnego.
§ 24. W razie powołania komisji przetargowej w celu przygotowania i przeprowa –
dzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego , zgodność
realizowanych procedur z przepisami o zamówieniach publicznych sprawdza
kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona w związku z zatwier-
dzeniem propozycji komisji .
§ 25. Zatwierdzenie przez kierownika jednostki lub osobę przez niego upoważnioną
wydatku może nastąpić po stwierdzeniu zachowania procedur kontrolnych
określonych niniejszą uchwałą .
§ 26. Dokumentację związaną z poszczególnymi operacjami gospodarczymi (osoby ,
wydziały zobowiązane do poszczególnych czynności kontroli ), określa w
jednostce instrukcja obiegu i kontroli dokumentów oraz instrukcja kasowa.
§ 27.1. W ramach procedur kontroli finansowej skarbnik ( główny księgowy)
jednostki lub osoba upoważniona dokonuje kontroli zgodności operacji
gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kontroli kompletności
operacji gospodarczych i finansowych .
2.Dowodem dokonania kontroli przez skarbnika ( głównego księgowego) lub
osobę upoważnioną jest podpis złożony na dokumentach dotyczących
operacji gospodarczej obok podpisu merytorycznie odpowiedzialnego
pracownika.
3. Złożenie podpisu przez skarbnika (głównego księgowego) lub osobę upoważnioną oznacza, że :
1. nie zgłasza zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo
pracowników oceny prawidłowości merytorycznej tej operacji i jej
zgodności z prawem,
2. nie zgłasza zastrzeżeń do kompletności oraz formalno – rachunkowej
rzetelności i prawidłowości dokumentów , dotyczących tej operacji ,
3. zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym , a
jednostka posiada środki na ich pokrycie .
§ 28. Do obowiązków skarbnika (głównego księgowego) w ramach kontroli należy:
1. nadzór nad przyjmowaniem środków trwałych do ewidencji majątku jednostki
i prawidłowość ustalenia ich wartości,
2. nadzór nad terminowością uiszczania należnych jednostce dochodów , w
szczególności dochodów podatkowych,
3. nadzór nad terminowością windykacji należności podatkowych ,
4. nadzór nad przygotowaniem , przeprowadzeniem i rozliczeniem prac
inwentaryzacyjnych,
5. przygotowanie projektów unormowań wewnętrznych dotyczących obiegu
dowodów księgowych i zasad inwentaryzacji mienia , mających na celu
zapewnienie prawidłowości funkcjonowania procedur finansowych .
§ 29. Ujawnione w toku czynności kontrolnych nieprawidłowości dotyczące rzetel-
ności , celowości , legalności , gospodarności operacji gospodarczych i
finansowych , powodują jej wstrzymanie poprzez odmowę podpisu na
kontrolowanym dokumencie:
1.o odmowie podpisu zawiadamia się skarbnika (głównego księgowego) lub
kierownika jednostki ,
2. kierownik jednostki podejmuje decyzje co do dalszej procedury ,
3. o odmowie podpisania dokumentu i jej przyczynach skarbnik (główny księgowy)
zawiadamia na piśmie kierownika jednostki,
4. kierownik jednostki może wstrzymać realizację zakwestionowanej operacji
lub wydać w formie pisemnej polecenie jej realizacji
§ 30. O stwierdzonych uchybieniach związanych z funkcjonowaniem kontroli
finansowej oraz innych nieprawidłowościach skarbnik (główny księgowy)
informuje kierownika jednostki . Kierownik jednostki podejmuje działania
mające na celu usunięcie sygnalizowanych nieprawidłowości.
§ 31. Środkami kontroli wewnętrznej w jednostce organizacyjnej są szczególne
rozwiązania wprowadzone w :
- regulaminie organizacyjnym,
- regulaminie kontroli wewnętrznej
- instrukcji obiegu i kontroli dokumentów finansowych
- instrukcji kasowej
- instrukcji inwentarzowej
§ 32. Traci moc uchwała Nr 12/2002 Zarządu Miasta – Gminy Stryków z dnia
16 kwietnia 2002 r.
§ 33. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą
od 02 stycznia 2007r.