Załącznik
do Uchwały Nr XXVII/219/2004
Rady Miejskiej w Strykowie
z dnia 22 września 2004 r.
UZASADNIENIE
W okresie od 7.07. do 4.08.2003 r. w Urzędzie Miasta - gminy Stryków został
wyłożony do publicznego wglądu projekt zmiany miejscowego planu ogólnego
zagospodarowania przestrzennego miasta Strykowa.
W dniu 05.08.2003 r. do Urzędu Miasta - Gminy Stryków wpłynęło pismo Mirosława Kucharskiego zam. w Strykowie przy ul. Targowej 14 dotyczące działek nr 11/1 i 51 stanowiących własość Wnioskodawcy.
Złożony wniosek został zakwalifikowany jako zarzut
Decyzja o projektowanej zewnętrznej południowej obwodnicy miasta Strykowa
kolizyjnej względem fragmentów działek stanowiących własność Wnioskodawcy, nie wynika bezpośrednio z obecnej zmiany miejscowego planu zagospodarowania, konieczności zagewnienia ustawowej ciggłości planowania przestrzennego Na etapie zawiadomienia o przystąpieniu do sporządzania mpzp (art. 18 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym; Dz. U. Nr 89, poz. 415) w swoim piśmie nr GP/7041/2911/P.I/926/2001 z dnia 13.07.2001 r. Wojewoda
Łódzki zobowiązał gminę do uwzględnienia w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Stryków:
elementów wynikających z projektu zagospodarowania przestrzennego
województwa tj.:
- autostrad A-1 , A-2,
- układu komunikacyjnego krajowego i wojewódzkiego ( w tym południowej
obwodnic miasta Strykowa).
- projektowanej linii TGV.
W "Planie zagospodarowania przestrzennego województwa łódzkiego"
uchwalonym Uchwałą Nr XLV/524/2002 Sejmiku Województwa Łódzkiego z dnia 9 lipca 2002 r. (załącznik nr 3b) w/w elementy zostały zdefiniowane grzestrzennie oraz określone jako ponad lokalne cele publiczne.
Jednocześnie w swoim wniosku do planu Wojewoda Łódzki wskazał, iż w projekcie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Stryk owa winna być honorowana polityka przestrzenna określona przez Radę Miejską w "studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta - gminy Stryków" uchwalonym Uchwałą Nr XIII/105/99 z dnia 22 grudnia 1999 r. Rady Miejskiej w Strykowie. Powyższe wynika z art. 18 ust. 2 pkt. 2a w/w ustawy. W/w studium sporządzonym zgodnie z obowiązującymi przepisami Rada Miejska określiła podstawowy układ komunikacyjny, w tym południową obwodnicę miasta Strykowa oraz podział miasta na strefy funkcjonalne m.in. zabudowy mieszkaniowej, zabudowy przemysłowo - usługowej, zabudowy przemysłowej. Projektowaną obwodnicę poprowadzono w taki sposób, że oddziela tereny zabudowy mieszkaniowej (uwzględniając tereny dla rozwoju tej funkcji) od terenów przewidzianych dla zagospodarowania w formie zabudowy usługowej i produkcyjnej (usytuowanymi pomiędzy autostradami, ich węzłem i obwodnicą), tym samym nie stanowi ona bariery dla przyszłego rozwoju miasta.
Od terenów przewidzianych dla rozwoju funkcji mieszkaniowej oddziela ją pas zieleni izolacyjnej. Zgodnie z zawartością "Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Łódzkiego" oraz "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta - gminy Stryków" w projekcie planu miasta utrzymano przebieg projektowanej obwodnicy oraz jej powiązanie z układem komunikacyjnym, a także podział obszaru miasta na strefy funkcjonalne. Zgodnie z wytycznymi Wojewody w projekcie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego Strykowa utrzymano również funkcje obwodnicy, ustalone w w/w opracowaniach planistycznych wyższego rzędu (plan województwa, studium miasta i gminy).
Projektowana zewnętrzna południowa obwodnica miasta Strykowa ma przejąć
funkcję drogi krajowej nr 14, co pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego
prowadzonego obecnie ul. Warszawską przez centrum miasta a także umożliwi
obsługę komunikacyjną projektowanej w studium dzielnicy usługowo - produkcyjnej, usytuowanej pomiędzy obwodnicą i autostradami (brak możliwości bezpośrednich zjazdów z autostrad).
W wyniku wszechstronnej analizy występujących uwarunkowań w projekcie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego miasta uszczegółowiono przebieg obwodnicy wytrasowanej w studium, uwzględniając techniczne parametry dla klasy GP (ulica główna ruchu pospiesznego) tj,:
- wymagane odległości między skrzyżowaniami - ponad 2000 m,
- wymagane promienie łuków kołowych, dostosowane do prędkości miarodajnych
(Vm) oraz pochylenia poprzecznego jezdni (ip), tak aby spełnić warunki wynikające z Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r., w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Powyższe uszczegółowienie było przedmiotem długotrwałych analiz i negocjacji z organami, które uzgadniają projekt planu (zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt.4 - ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym). Okres uzgodnień trwał od marca 2002 r. do czerwca 2003 r. W ramach spotkań: w dniu 22.05.2003 r. autorów planu z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - zarządcy przyszłej obwodnicy (droga krajowa nr 14), w dniu 28.05.2003 r. z udziałem przedstawicieli Urzędu Miasta Strykowa, GDDKiA, Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Wojewódzkiego oraz autorów planu; w dniu 2.06.2003 r. autorów planu z przedstawicielami GDDKiA oraz negocjacji z Powiatowym Zarządem Dróg i Mostów w zakresie skrzyżowań projektowanej obwodnicy (drogi krajowej nr 14) z drogą powiatową nr 24129 ustalono niezbednv zakres korekt w przebiegu obwodnicy i jej parametrach, tak aby uzyskać uzgodnienia w/w instytucji tj. spełnić wymogi wynikające z obowiązkowych rozporządzeń i ustaw. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt. 4 projekt planu uzyskał wszystkie wymagane , uzgodnienia, w tym z odpowiednimi organami z zakresu ochrony środowiska (Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Wojewódzkiego, Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny) rozpatrującymi między innymi ponoszoną przez składającego zarzut uciążliwość projektowanej obwodnicy dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości oraz całego miasta. Wytrasowany i uzgodniony przebieg obwodnicy jest jedynym możliwym kompromisem pomiędzy: zabezpieczeniem interesu publicznego, uwzględnieniem wytycznych opracowań wyższego rzędu, spełnieniem wymogów technicznych (dopuszczalne normatywnie łuki, odległości między skrzyżowaniami), a uzyskaniem jak najkrótszej obwodnicy istniejącej drogi krajowej, co związane jest z kosztami jej realizacji.
Projektowana przez składającego zarzut zmiana wytrasowania obwodnicy
polegająca na przesunięciu jej w kierunku autostrad, w taki sposób, aby omijała
działki należące do wnioskodawcy jest niemożliwe z następujących względów:
- nieuwzględnienie ustaleń obowiązujących opracowań planistycznych wyższego
rzędu (plan województwa, studium uwarunkowań) będzie skutkowało brakiem
możliwości uzyskania uzgodnienia Wojewody, Marszałka Województwa,
- nieuwzględnienie obowiązujących wymogów technicznych:
- w przypadku przebiegu równoległego do autostrad nie uzyska się
wymaganych parametrów łuków zwłaszcza przy przejściu przez autostradę
A-1 (zbyt ciasny łuk),
- przy łagodnym odgięciu w kierunku południowym projektowanej obwodnicy,
jej projektowany odcinek zanim wróci poza miastem na istniejącą drogę
krajową nr 14 ulega znacznemu wydłużeniu, co powoduje nieuzasadniony
wzrost kosztów realizacji będzie skutkować brakami możliwości uzyskania uzgodnienia GOOKiA - zarządcy i realizatora projektowanej obwodnicy,
- należy podkreślić, iż przesunięcie obwodnicy wobec braku gruntów należących
do gminy lub Skarbu Państwa będzie naruszało interes prawny innych właścicieli,
a działki Wnioskodawcy nie są dziś zabudowane i zgodnie z obowiązującymi
przepisami ze względu na sposób ich zagospodarowania nie są terenami budowlanymi. Niewątpliwie, zaprojektowanie przebiegu południowej obwodnicy miasta Strykowa , częściowo na nieruchomościach będących własnością Wnioskodawcy godzi w jego interes prawny. Prawo własności mimo iż jest prawem chronionym Konstytucją (art. 64 Konstytucji R.P) jak i przepisami kodeksu cywilnego (art. 140 i następne k.c.) nie jest prawem absolutnym i może podlegać różnym ograniczeniom. W sytuacjach przewidzianych prawem może również nastąpić pozbawienie prawa własności. Zgodnie z art. 33 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym ustalenia miejscowego I planu zagospodarowania przestrzennego kształtują wraz z innymi przepisami prawa
sposób wykonywania prawa własności. Jednocześnie z mocy art. 4 ust. 1 powołanej ustawy, gminie przysługuje tzw. władztwo planistyczne, co oznacza, iż wyłącznie gmina jest uprawniona do ustalenia przeznaczenia i zasad zagospodarowania terenu.
Z przytoczonych przepisów wynika, iż na etapie tworzenia projektów lub zmian planu zagospodarowania przestrzennego musi dochodzić do kolizji pomiędzy interesem publicznym (społeczności lokalnej) a interesem indywidualnym (poszczególnych członków tej społeczności).
Za przyznaniem priorytetu interesowi publicznemu nad interesem prywatnym w
zakresie utrzymania przebiegu projektowanej obwodnicy, kolizyjnej względem ok. 50% powierzchni działek nr ew. 11/1 i 51 skłaniają:
- niemożność innego trasowania projektowanej zachodniej obwodnicy wobec
występujących uwarunkowań co potwierdziły wszechstronne analizy i długotrwałe negocjacje i uzgodnienia (wykonywano 3 edycje uzgodnień, a. proces sporządzania planu trwa 3 lata)
- brak uzsadnionych podstaw do głębokich ingerencji w strukturę funkcjonalno -
przestrzenną ustaloną w uchwalonym przez Radę Miejską "Studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego" określającym jej
politykę przestrzenną,
- korzyści jakie cała społeczność lokalna miasta odniesie w wyniku realizacji tej
trasy, niezbędnej dla przyszłego rozwoju miasta:
- projektowana obwodnica umożliwi eliminację ciężkiego ruchu tranzytowego z
centrum,
- zapewni możliwość obsługi komunikacyjnej projektowanej strefy przemysłowej,
usytuowanej między obwodnicą a autostradami (brak możliwości
bezpośrednich zjazdów z autostrad),
. - poprzez swoje usytuowanie z jednej strony zabezpiecza rezerwy rozwojowe
dla funkcji mieszkaniowej, w obszarze ograniczonym obwodnicą, powierzchnia
niezabudowana terenów rolnych stanowi ok. 1/3 w stosunku do dzisiejszych
terenów mieszkaniowych, z drugiej strony umożliwi lokalizację w/w strefy
usługowo - przemysłowej w bezpośrednim sąsiedztwie węzła autostrad
(bardzo atrakcyjny teren dla inwestorów), co wiąże się z nowymi miejscami
pracy dla mieszkańców miasta i gminy,
- korzyści jakie cała społeczność lokalna odniesie w przypadku jak najszybszego
uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, będącego
stymulatorem rozwoju miasta, umożliwiającego występowanie o unijne dotacje
dla realizacji przedsięwzięć publicznych takich jak: drogi i obwodnice, sieci
infrastruktury technicznej oraz będącego podstawą do wydawania pozwoleń na
budowę, co jest szczególnie istotne w kontekście atrakcyjnego dla inwestorów
położenia miasta w sąsiedztwie węzła dwóch autostrad.
Biorąc pod uwagę całokształt okoliczności faktycznych i prawnych ujawnionych w
toku badania przedmiotowej sprawy Rada Miejska zdecydowała o odrzuceniu
złożonego zarzutu.
Należy nadmienić, że fragmenty działek nr ew. 11/1 i 51 przy ul. Piłsudskiego (ok.
50% całej powierzchni) znajdują się w ramach terenów oznaczonych na rysunku
planu symbolami 3.19.MN; 3.25.MN przeznaczonych dla realizacji zabudowy
! mieszkaniowej jednorodzinnej.
r Do czasu realizacji obwodnicy pozostałe fragmenty w/w działek, które znalazły się w jej liniach rozgraniczających mogą być użytkowane na dotychczasowych warunkach.
Sposób realizacji planu (wykup, zamiana nieruchomości), zgodnie z wymogami
ustawy określającymi treść planu zagospodarowania przestrzennego, nie jest
przedmiotem ustaleń zawartych w tekście planu - uchwale Rady Miejskiej, tryb
wykupu i szacowania wartości nieruchomości dla potrzeb realizacji układu
drogowego, w tym wypadku drogi krajowej, określają odrębne przepisy.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Strykowie
Paweł Kasica